https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد

تاریخ ثبت : 06 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد
سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد

سفری به شهر بادگیرها: جلال آل احمد

شهر پر بود از دوچرخه‌های فیلیپس و راله. جوی کنار خیابان مجرای گذر آب نبود_ استراحتگاه دوچرخه‌ها بود. شهرت بی‌موردی است اصفهان پیدا کرده ازنظر فراوانی دوچرخه. این یزد است که شهر دوچرخه‌هاست و بیش از آن شهر بادگیرهای بلند. در حدود 200 هزار دوچرخه در یزد است.

سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد

یزد گویا نه در حمله اعراب لطمه‌ای دیده و نه در ایلغار مغول. این اولین مطلبی است که در مورد یزد باید به خاطر داشت. در این شهر، زردشتی و مسلمان به‌راحتی با هم بسر می‌برند، دزد و گدا بسیار کم دارد، در کوچه و بازار کمتر فحش می‌شنوی و دعوا.

زندگی شهر روی دوش «شعرباف» ها می‌گردد. شعرباف‌های یزد سی‌هزارتایی هستند. خانه‌های شعربافی بیرونی و اندرونی دارند، بیرونی آن کارگاه آن است که با در کوتاه دیگری به اندرونی متّصل می‌شود. شعرباف‌هایی که ما دیدیم اغلب جوان بودند 13 تا 25 ساله و همه مهربان و خوش‌برخورد و زودجوش و کارگاه‌هایی هم بود که زن و مردهای یک خانواده با هم اداره‌اش می‌کرده‌اند.

سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد

در یزد آب آفتابی نیست. مخفی است 40_ 50 متر زیرزمین است. باید از پلّکان تاریک و مرطوب و خنک «جوها» سرازیر بشوی و مواظب باشی پایت نلغزد.

یزد و اطرافش در حدود صد قنات بزرگ دایر دارد. علاوه‌بر بیست‌تایی قنات بایر و قنات‌های کوچک شخصی و اربابی. طول قنات‌ها تا ده پانزده فرسخ هم می‌رسد و عمق بعضی از چاه‌های «پیشکار» تا 120 متر است.

یزد از یک نظر موزه ابزار عزاداری‌های محرّم است. سه چهار تا نخل بزرگ در گوشه و کنار شهر است. نخل میدان شاه_ نخل میرچخماق و دیگر نخل‌ها. مراسم عزاداری را «جوش زدن» می‌گویند بخصوص زنجیر زدن را. نباید زیاد متعصّب باشند؛ اما هنوز کسی جرأت نکرده است تا سینما باز کند یا ملک و خانه‌اش را به سینمایی اجاره بدهد. فقط یک سینما دارند تابستانه که در بقیه فصول تعطیل است.

سفری به شهر بادگیرها : جلال آل احمد

از یک وکیل سرشناس دادگستری پرسیدم یزدی‌ها از چه راه ثروت بهم می‌زنند در معامله زمین یا از راه سفته‌بازی؟ گفت از راه پشتکار و اقتصاد. اما عجب شهر ثروتمندی است یزد! مغازه‌ها پر از جنس، بخصوص دوچرخه و رادیو باطری دار و چراغ قوّه و اسباب‌بازی و خرّازی و دست هرکس به کاری بند!

یک‌چیز قابل‌مطالعه در یزد تأسیسات زردشتی‌ها است. مدرسه‌ها دارند و بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها. که بیشتر با کمک پارسیان هند اداره می‌شود که در اصل از یزد به هند مهاجرت کرده‌اند و هنوز که هنوز است هرسال کمک‌ها و پول‌ها می‌فرستند. شاید یک علت آبادی و ثروت یزد همین کمک غیرمستقیم پارسیان هند باشد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi