https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب

تاریخ ثبت : 11 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب
مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب

آذر یزدی که بود؟

مهدی آذر یزدی زاده، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در روستای خرمشاه یزد از خانواده‌ای تازه‌مسلمان با اجداد زرتشتی می‌باشد. وی به دلیل مخالفت پدر، هیچ‌گاه به مدرسه نرفت و الفبا را از وی آموخت و پای منبرهای مذهبی بزرگ شد. آذر یزدی در سن 54 سالگی وقتی برای اولین ‌بار یک کلاس درس دید، نتوانست جلوی گریه‌ خود را بگیرد.

وی از 8 سالگی برای کمک به پدرش در زمین رعیتی کار می‌کرد. سپس در 20 سالگی، کار بنایی را رها کرده و به کار در کارگاه جوراب‌بافی یزد مشغول شد. ازآنجاکه صاحب کارگاه جوراب‌بافی، مغازه کتاب‌فروشی هم داشت روزی تصمیم به تأسیس دومین کتاب‌فروشی شهر یزد گرفت. در آن روز، آذر یزدی را از میان شاگردان کارگاه جوراب‌بافی انتخاب و به کتاب‌فروشی جدید منتقل کرد. شروع کار در کتاب‌فروشی، زمینه آشنایی او را با شعر و ادب فراهم کرد. پس از مدتی به تهران تغییر مکان داد و توسط یکی از دوستان خود به چاپخانه حاج محمدعلی علمی معرفی و مشغول به ‌کار شد. وی بعدها در کتاب‌فروشی‌های خاور، امیرکبیر، ابن‌سینا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، روزنامه اطلاعات، روزنامه آشفته و... نیز فعالیت داشت. وی در کنار نویسندگی، به امور غلط‌گیری و فهرست اَعلام ‌نویسی نیز می‌پرداخت و تا آخر عمر به همین کار ادامه داد.

مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب

آذر یزدی شیفته کتاب، هرگز ازدواج نکرد و به سرکار دولتی هم نرفت. تنها لذت زندگی‌اش؛ کتاب خواندن بود و می‌گفت: سرم را که توی کتاب می‌کنم، مثل یک آدم مست، دنیا روی سرم خراب می‌شود و این تنها لذتی است که می‌شناسم. او همیشه اخلاص داشت و نه به دنبال شهرت بود و نه پول، فقط نوشتن کتاب برای بچه‌های بی‌پول برایش مهم بود.

وی در سال 1373 بعد از 50 سال زندگی در تهران، به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره خانه و امیدوار به اتمام کارهای نیمه‌تمامش در محیط ساکت و آرام خانه پدری به یزد برگشت اما پشیمان شد و گاه‌گاهی به تهران و کرج، منزل فرزندخوانده‌اش می‌رفت.

مهدی آذر یزدی آخرین ‌دفعه‌ای که به‌قصد ادامه نویسندگی و تکمیل و چاپ کارهایش به کرج آمد، راهی بیمارستان شد و در 18 تیرماه سال ۱۳۸۸ در سن 88 سالگی در بیمارستان آتیه تهران با دار فانی وداع کرد. پیکر عزیزش را در حسینیه‌ خرمشاه یزد، نزدیک محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب

آذر یزدی برای کودکان

آذر یزدی نویسنده ادبیات کودکان ایران، در بازآفرینی و بازنویسی آثار قدیمی هم پیشگام بود.

وی در سن ۳۵ سالگی پس از دیدن کتاب قصه انوار سهیلی در چاپخانه، توجه‌اش به ساده‌نویسی قصه مخصوص کودکان جذب شد سپس با توجه به زمینه مطالعات فراوان قبلی‌اش، به فکر نوشتن جلد اول «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» افتاد و شروع به نوشتن داستان‌های مختلف برای کودکان کرد.

او در این راه، 5 کتاب با عنوان مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و 5 کتاب کوچک‌تر در مجموعه «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» نوشت و تاکنون 23 عنوان کتاب از وی منتشر شده ‌است. به‌طورکلی، تعداد آثار نظم و نثر مهدی آذر یزدی به بیش از ۳۰ اثر می‌رسد که عبارت‌اند از:

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب در 8 جلد _کلیله‌ودمنه، سندباد نامه و قابوس نامه، مثنوی مولوی، چهارده معصوم، گلستان و ملستان، قرآن، مرزبان نامه و شیخ عطار_، قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن در 10 جلد _خیر و شر، حق و ناحق، ده حکایت، بچه آدم، پنج افسانه، مرد و نامرد، قصه‌ها و مثل‌ها، هشت‌بهشت، بافنده داننده، اصل موضوع_، گربه ناقلا، شعر قند و عسل، مثنوی بچه خوب، قصه‌های ساده برای نوآموزان و... همچنین آثار دیگری که هنوز به چاپ نرسیده ‌است. 

مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب

جوایز دریافتی آذر یزدی

مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۴۳ به خاطر نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی سازمان جهانی یونسکو موفق به دریافت جایزه شد.

در سال ۱۳۴۵ نیز برای این کتاب و کتاب «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» از طرف بنیاد پهلوی، جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد.

3 کتاب دیگر آذر یزدی نیز در نظر شورای کتاب کودک به عنوان «کتاب برگزیده سال» انتخاب شدند. وی در سال ۱۳۷۹ هم برای نوشتن داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد؛ البته چندین بار نیز حوزه هنری استان یزد، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد ریحانة الرسول (س) و... برای این نویسنده توانا، مراسم بزرگداشت برگزار کرده اند.

پس از مرگ آذر یزدی هم به همت حوزه هنری استان یزد و با همکاری اداره پست شهر یزد، تمبر یادبودی با شمارگان ۱۶۰۰ به چاپ رسید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مهدی آذر یزدی، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

مهدی آذر یزدی پدر بچه های خوب


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi