https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

معروف ترین کویرهای یزد

تاریخ ثبت : 26 دی 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  معروف ترین کویرهای یزد
معروف ترین کویرهای یزد معروف ترین کویرهای یزد

کویر به‌عنوان یكی از زیباترین جلوه‌های طبیعت، طرفداران زیادی در میان گردشگران و علاقه‌مندان دارد که طی سال‌های اخیر نیز در زمره مقاصد گردشگری محبوب _به‌ویژه در میان ایرانیان_ قرار گرفته است. فلات ایران علاوه‌بر داشتن مناطق كوهستانی و حتی ساحلی بسیار، كویرهای وسیعی را در دل خود جای داده كه از زیباترین آن‌ها باید به كویرهای استان یزد اشاره كرد. اغلب كویرهای یزد به‌دلیل فاصله زیاد با كلان‌شهرها و قرارگیری در مناطقی بكر، دارای آسمانی پرستاره و شگفت‌انگیز در شب هستند و روزها هم نمایشی از تلاقی آسمان و زمین را پیش روی بازدیدكنندگان قرار می‌دهند. اگر شما هم جزو طبیعت‌گردان و گردشگران علاقه‌مند به كویر یزد هستید، برای آشنایی با جذاب‌ترین کویرهای یزد با ما همراه شوید.

کویر اردکان (سیاه کوه)

کویر سیاه‌کوه اردکان، از مهم‌ترین کویرهای منطقه با ارتفاع ۷۳۰ متر از سطح دریا به شمار می‌رود که به شکل هلال ماه یا به اعتقاد برخی نعل اسب می‌باشد و میان دو کوه سیاه‌کوه و هرشت واقع شده است. این کویر محبوب، در شمال اردکان با جهت شمال غربی_جنوب شرقی قرار دارد و ضمن نزدیکی به کویرهای زردین و اردستان، پوشیده از سنگ‌های آذرین و آهکی به همراه یک باتلاق است.
بخش شمالی کویر سیاه‌کوه حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال هم آب‌وهوایی مرطوب دارد. این در حالی است که بخش جنوبی، از ماه خرداد تا شهریور دارای آب‌وهوای خشک می‌باشد.
بیشتر سطح زمین این کویر رسی، حالت پف‌کرده و ناهموار دارد که این حالت، نشان‌دهنده نمک زیاد موجود در خاک و سطح بالای سفره‌های آب زیرزمینی است. به همین دلیل، درون کویر نمی‌توان هیچ‌گونه پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه‌ای را مشاهده کرد؛ اما با دور شدن از نواحی مرکزی و پرسه در حاشیه‌های آن می‌توان انواع گیاهان شورپسند نظیر گز و اشنان و حیواناتی از قبیل کفتار، روباه، کبک، بلدرچین و... را دید.
کویر زیبای اردکان، دارای کمپ ریگ زرین یا مغستان می‌باشد و شرایط تفریح و کویرنوردی ایمن را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

کویر زیبای اردکان، دارای کمپ ریگ زرین یا مغستان می باشد و شرایط تفریح و کویرنوردی ایمن را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است.

معروف ترین کویرهای یزد

كویر ریگ زرین

كویر ریگ زرین با منطقه‌ هلالی‌‌شكل خود، در ارتفاع ۲۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و سیاه‌كوه یزد را دربرگرفته است. وجود نمكزارهای بسیار و همچنین سطح بالای آب سفره‌های زیرزمینی در این كویر، شكل‌های پفکی و زیبایی را به وجود آورده كه دركنار تپه‌های شنی و طلایی، موجب خلق جلوه‌هایی بدیع و تماشایی شده است. این کمپ دارای امکاناتی همچون سواری با موتور چهارچرخ است که فرصت تماشای مناظر دیدنی اطراف را فراهم می‌کند.
از مهم‌ترین ویژگی‌های كویر ریگ زرین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کویرهای یزد باید به اختلاف دمای زیاد شب و روز، اختلاف دمای قابل ملاحظه بین فصول سرد و گرم سال، وزش بادهای شدید و... اشاره نمود. از طرفی می‌توان میان پوشش گیاهی ضعیف منطقه، برخی پرندگان و حیوانات وحشی را در کنار گونه‌هایی از خزندگان مشاهده کرد.

معروف ترین کویرهای یزد

کویر کاراکال 

کویر کاراکال كه با نام كویر صادق‌آباد نیز شناخته می‌شود، از دیگر کویرهای زیبای یزد است و در نزدیکی شهرستان بافق قرار دارد. این كویر شگفت‌انگیز كه زیستگاه گربه‌سانی به نام کاراکال می‌باشد، نام خود را از این حیوان زیبا گرفته و در میان كویرنوردان و طبیعت‌دوستان هم شهرت بسیاری یافته است.
کویر كاراكال بافق در نقاط مختلف، تپه‌های شنی و نخلستان‌های زیبایی دارد که همراه با بوته‌های نسیو و اسکنبیل و همچنین درختچه‌های گز، مناظر بكری را به وجود آورده است. همچنین با راه‌اندازی کمپ‌های مجهزی نظیر كمپ شن و شادن و کمپ کاراکال (شهید برزگری)، امکانات رفاهی و اقامت کویرنوردان همراه با انواع تفریحات از قبیل شترسواری، سافاری، پیاده‌روی در نخلستان و موتورسواری در کویر کاراکال مهیا شده است.
این کویر، علاوه‌بر نزدیكی به برخی جاذبه‌های تاریخی مانند خانه وحشی بافقی، قلعه باقرآباد و یا آب‌انبار و حمام كاكامیر، برای تفریحات هیجان‌انگیز و اقامت در شب‌های آرامش‌بخش و پرستاره کویری نیز یک گزینه ایده‌آل به نظر می‌رسد.

در مطلب کویر کاراکال کجاست اطلاعات خوبی درباره این کویر پرطرفدار و راهنمای سفر به آن ارائه شده است.

معروف ترین کویرهای یزد

کویر ابرقو 

کویر ابرکوه یا ابرقو به‌عنوان یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین کویرهای یزد، در 20 کیلومتری شرق شهرستان ابرکوه واقع شده است. قسمت عمده این کویر را نمکزارها تشکیل داده است. آب کویر را هم رودخانه کاسه‌رود و چند رود دیگر تشکیل می‌دهد که وجود رودخانه در کویر، چهره بدیعی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.
همچنین شکاف عمیق و جالبی در این کویر ایجاد شده که از پدیده‌های شگفت‌انگیز زمین‌شناسی به شمار می‌رود و بسیاری از توریست‌ها را برای بررسی آن، به این مکان می‌کشاند.

در حاشیه شمال غربی کویر ابرقو، باتلاق‌هایی وجود دارد که باعث شده تا کویرنوردی بدون راهنما، در این کویر غیرممکن و خطرناک باشد.

کویر ابرقو، کمپ‌های گردشگری ندارد؛ اما در صورت درخواست بازدیدکنندگان، اجاره ماشین‌های سافاری و آفرود امکان‌پذیر است و برای اقامت شبانه و مشاهده آسمان پرستاره کویر یزد نیز خانه‌های بوم‌گردی در اختیار کویرنوردان قرار می‌گیرد.

معروف ترین کویرهای یزد

کویر هرات و مروست 

کویر هرات و مروست به مساحت ۵۹۰۵ هكتار، در شرق شهرستان خاتم واقع شده که از شرق به شهرستان مروست، از جنوب به شهرستان هرات و از شمال به کویر ابرکوه می‌رسد و به آن، کویر هرابرجان هم گفته می‌شود.
رودخانه بوانات و یک منطقه حفاظت‌شده به نام «بورویه» نیز همراه با چشمه‌های خودجوش در کویر هرات قرار دارد که بر جذابیت این منطقه افزوده است.
در این کویر، نمکزاری زیبا با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز وجود دارد که مردم محلی، نمک های آن را با ماشین‌های باری به مروست برده و تصفیه می‌کنند و مورد استفاده و فروش قرار می‌دهند. همچنین اقلیم منطقه موجب رشد انبوهی از گیاهان شورپسند در حوالی کویر هرات و مروست شده است.

معروف ترین کویرهای یزد

 کویر بهادران

کویر بهادران، در مرز انار و مهریز و نزدیکی گردکوه واقع شده است. در این کویر، دشتی به نام مخلصون قرار دارد که دارای یک منطقه حفاظت‌شده به نام کالمند می‌باشد. در این منطقه حیواناتی از جمله پرنده نادر هوبره، آهو، عقاب سرسفید و در قسمت‌های مرتفع کل و بز و... زندگی می‌کنند.
کویر بهادران دارای پستی و بلندی‌های بسیاری می‌باشد؛ به‌طوری که عمیق‌ترین بخش آن کفه مهدی آباد با ۱۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و مرتفع‌ترین نقطه‌اش کوه مذوار به ارتفاع ۳۲۹۰ متر است. تنوع وسیع گیاهان فصلی یا چند ساله همچون درمنه، شورمرغ، جگن، آنغوره و... از ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

از دیگر جاذبه‌های کویر، وجود تنها کاروانسرای مدور ایران به نام «کاروانسرای زین‌الدین» در پیرامون آن می‌باشد که این منطقه را به یکی از خاطره‌انگیزترین کویرهای یزد تبدیل کرده است. این کویر، از مناطق جذاب برای علاقه‌مندان و پژوهشگران نجوم است که در گروه‌های چند نفری و اواسط شب، راهی کویر می‌شوند و زمانی را هم به سیر در آسمان بی‌انتها می‌پردازند.

این کویر، بسیار وسیع و بزرگ است و به‌خاطر منطقه حفاظت‌شده، برای عبور از آن نیاز به احتیاط و اطلاع دادن به نگهبان منطقه می‌باشد.

معروف ترین کویرهای یزد

کویر فهرج

کویر فهرج، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و ۵ کیلومتری روستای فهرج قرار دارد و مقصد کویرنوردی بسیاری از گردشگران می باشد. کمپ خاطره، در این کویر واقع شده است و تمام امکانات رفاهی را در اختیار مراجعان می‌گذارد.

معروف ترین کویرهای یزد

کویر ساغند

کویر ساغند، در ۵۰ کیلومتری روستای ساغند واقع شده و غنی از معادن مختلفی از جمله اورانیوم، مس، آهن و طلا است. معدن اورانیوم که باارزش‌ترین دارایی این کویر به شمار می‌رود، در سال ۱۳۶۳ هـ.ش کشف شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این کویر وسیع، برای فیلم و مستندسازی شرایط مطلوبی دارد؛ به‌طوری که بسیار مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته است؛ اما برای مردم عادی به دلیل وجود معادن اورانیوم، محدودیت بازدید دارد و بالطبع کمپ‌های کویری نیز در کویر ساغند فعالیت نمی‌کنند.

کویر ساغند

كویر دروازه قرآن

كویر دروازه قرآن یزد به‌عنوان یكی دیگر از كویرهای زیبای استان، از مسیر دروازه قرآن و خیابان نصر قابل دسترسی می‌باشد و فاصله اندكی تا شهر یزد دارد. این كویر با ظاهر متفاوت و جلوه‌های تماشایی خود، همواره موردتوجه گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد و از زیباترین نمونه‌های کویر یزد در شب است که شب‌های پرستاره‌ای را پیش چشم بازدیدكنندگان می‌گذارد. تالاب پساب یا دریاچه کویر یزد که در ۴ کیلومتری شهر یزد واقع شده، درون این منطقه کویری قرار دارد. این تالاب با فراهم‌سازی شرایط رشد انبوهی از نیزارها، منظره جالبی را پدید آورده و به آبشخور حیوانات منطقه تبدیل گشته است.

در كویر دروازه قرآن، كمپ‌های مجهزی نیز دایر شده كه ازجمله آن‌ها می‌توان به كمپ كویری سندباد، كمپ كویری شباهنگ و كمپ كویرنوردی هفت‌سنگ اشاره كرد. كمپ سندباد یزد با ارائه خدماتی نظیر شترسواری، سافاری، موتورسواری اسكی روی شن و پاراگلایدرسواری لحظات خوشی را برای كویرنوردان رقم می‌زند و از امكانات آن نیز باید به حمام، سرویس بهداشتی، ناهار و شام و... اشاره نمود. كمپ شباهنگ یزد با اقامتگاه مجهز و بسیار زیبای خود، از محبوب‌ترین كمپ‌های گردشگران و توریست‌ها محسوب می‌شود و در كنار تفریحاتی همچون سافاری، شترسواری و رصد ستارگان، فرصت نوشیدن چای آتشی و صرف شولی یزدی را هم برای حاضران فراهم می‌آورد. كمپ هفت‌سنگ یزد یا پارک طبیعت‌گردی و صحرانوردی هفت سنگ نیز خدمات جالب و متفاوتی به كویرنوردان ارائه می‌دهد كه مهم‌ترین آن‌ها شامل زیپ‌لاین كویری هفت‌سنگ، پذیرایی و صرف غذا در رستوران شیشه‌ای و همچنین سافاری با گشت تالاب می شود.

سخن پایانی

اقلیم منحصربه‌فرد استان یزد و نزدیکی آن به مناطق مرکزی ایران موجب شده که در بخش‌های متعددی از استان، دشت‌های کویری مملو از شن و ماسه‌های زیبا شکل بگیرد و امکان دسترسی راحت و سفرهای کوتاه و نزدیک را برای علاقه‌مندان به کویرنوردی فراهم کندكویرهای یزد در شهرستان‌های مختلف این استان، جلوه‌های باشكوهی از آفرینش خدادادی را پیش چشم انسان قرار می‌دهند و با ریگزارهای وسیع و بیكران و همچنین آسمان‌های پرستاره خود، لذت و آرامشی وصف‌نشدنی را به ارمغان می‌آورند. بنابراین اگر شما هم به دنبال سفری هیجان‌انگیز و متفاوت هستید، می‌توانید در تور كویر یزد شركت كنید و به دیدار زیباترین ماسه‌زارهای مركزی ایران بروید. شما همچنین می‌توانید با شرکت در تور یزد گردی از دیدنی‌های یزد بازدید کنید و همراه با تور نیم روزه کویر یزد ، تجربه خوب و ماندگاری را در تماشای همزمان مناطق کویری و بافت تاریخی و سنتی رقم بزنید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi