https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

افتتاح موزه خانه فرخی یزدی

تاریخ ثبت : 29 مهر 1398 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  افتتاح موزه خانه فرخی یزدی
افتتاح موزه خانه فرخی یزدی افتتاح موزه خانه فرخی یزدی

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی استان یزد از افتتاح موزه خانه فرخی یزدی همزمان با هشتادمین سال درگذشت این شاعر مشهور در بافت تاریخی یزد خبر داد.
صمدیانی بیان کرد: این خانه تاریخی پس از مرمت و بازسازی در روز 23 مهرماه و در آستانه هشتادمین سال درگذشت فرخی یزدی، در بافت تاریخی یزد و با حضور مدیرکل امور موزه های وزارت میراث فرهنگی، استاندار یزد و همچنین جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی به بهره برداری رسید.
وی افزود: خانه فرخی یزدی به منظور معرفی این شاعر و ادیب یزدی در قالب یک موزه طراحی گردیده و از این پس پایگاه و پاتوقی برای شعرا، هنرمندان، روزنامه نگاران و دوستداران هنر، فرهنگ و ادب خواهد بود.
او ضمن اشاره به اینکه خانه تاریخی فرخی اخیراً و با هزینه ای معادل ۲۲۰ میلیون تومان مرمت و احیا گردیده، گفت: آجر فرش حیاط، اجرای مجدد کف‌سازی پشت بام، اجرای کاهگل و سیمگل و نصب درب های سنتی چوبی از اقدامات مرمتی در این خانه بوده است.
گفتنی است: این خانه تاریخی از ویژگی‌های معماری خانه‌های ایرانی نیز برخوردار می باشد به طوری که دارای دو حیاط مرکزی، دو ورودی در شمال، اتاق‌ هایی در اطراف حیاط و همچنین زیرزمینی به وسعت کل بنای همکف است.
لازم به ذکر است: خانه فرخی یزدی، جزو مهمترین بناهای اواخر دوره اسلامی محسوب می گردد که مالکیت آن با اداره کل میراث فرهنگی استان می باشد و در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
محمد فرخی یزدی، متولد سال 1267 در یزد، روزنامه نگار و شاعر زمان مشروطه، سردبیر نشریات متعددی مانند روزنامه طوفان و همچنین نماینده مردم یزد در هفتمین دوره مجلس شورای ملی بود و در ۲۵ مهر سال ۱۳۱۸ در زندان قصر به قتل رسید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi