https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه فرخی یزدی

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه فرخی یزدی
شهر : یزد
آدرس : یزد، خیابان امام خمینی، كوچه روبروی شاهزاده فاضل، روبروی دفتر آیت الله مكارم شیرازی
نوع جاذبه گردشگری : فرهنگی

معماری خانه شاعر آزادی خواه، فرخی یزدی

خانه فرخی یزدی، در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بنا شده که یکی از مهم‌ترین بناهای اواخر دوره اسلامی به شمار می‌رود و اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، مالکیت آن را ه عهده گرفته است.

این خانه دارای 2 ورودی در شمال، 2 حیاط مركزی، چندین اتاق در اطراف حیاط و یک زیرزمین بزرگ به وسعت كل بنای همكف می‌باشد. پس از ورودی اول، یک راهرو قرار دارد كه در داخل آن، راه‌پله پشت‌بام و ورودی اتاق‌ها قرار گرفته و كف آن را هم فضای زیرزمین تشكیل داده است.

ورودی خانه فرخی یزدی

دو حیاط خانه که حیاط اول آن با یک حوض مرکزی، کوچک‌تر از حیاط دوم می‌باشد؛ به‌وسیله 2 اتاق كوچک و بزرگ، با هم ارتباط دارند و دیوار ضلع جنوبی هم با گچ كاری های مختصر تزیین شده است.

درباره اتاق‌های ضلع شرقی باید گفت که این اتاق‌ها به کمک یک راهرو، وارد حیاط دوم می‌شوند؛ البته لازم به ذکر است که در گذشته در ضلع روبرو، چند اتاق وجود داشته است. ورودی دوم خانه نیز در ضلع غربی و در كنار راهروی ورودی به ایوان و مطبخ قرار گرفته است.

خانه فرخی یزدی، اخیراً مرمت و بازسازی شده و اقداماتی نظیر کف‌سازی پشت‌بام، آجرفرش حیاط، کاه‌گل و سیم‌گل، نصب درهای سنتی چوبی و... در آن انجام شده است و سپس در سال ۱۳۹۱ هـ.ش با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آشنایی با شاعر لب دوخته، فرخی یزدی

بد نیست کمی درباره صاحب‌خانه بیشتر بدانیم؛ «میرزا محمد متخلص به فرخی» در سال 1229 هـ.ش در یزد دیده به جهان گشود. وی تا حدود ۱۶ سالگی، به تحصیل علم پرداخت و سپس به كارگری در نانوایی و پارچه‌بافی مشغول شد. فرخی در آغازین روزهای مشروطیت و پیدایش حزب دموكرات در ایران، از دموکرات‌های جدی به‌حساب می‌آمد و ازاین‌رو، در شمار آزادی‌خواهان شهر یزد قرار گرفت.

چون فرخی یزدی ذوق سرشاری در شعر داشت، افكار انقلابی خود را به نظم درآورد و در نتیجۀ سرودن اشعار انقلابی، حاكم یزد دستور داد تا برای مجازات وی، دهانش را با نخ و سوزن بدوزند.

فرخی یزدی در ۲۵ مهرماه سال ۱۳۱۸ هـ.ش به دستور رضاشاه، در زندان شهربانی به‌وسیله آمپول هوا كشته شد و متأسفانه اطلاع دقیقی از محل دفنش در دست نیست.

تا که استبداد سر در پای آزادی نهد                          دست خود بر قبضه شمشیر می‌باید گرفت 

بهر مشتی سیر تا کی یک جهانی گرسنه؟!                انتقام گرسنه از سیر می‌باید گرفت

یک اتاق خانه فرخی یزدی

موقعیت خانه فرخی یزدی

موقعیت خانه فرخی یزدی، در بخش مركزی شهر یزد و در خیابان امام خمینی، كوچه روبروی امامزاده شاهزاده فاضل (ع) و روبروی دفتر آیت‌الله مكارم شیرازی واقع شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه فرخی یزدی با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi