https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آشکار شدن نمای گنبد ستی فاطمه خاتون

تاریخ ثبت : 10 خرداد 1399 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  اخبار گردشگری  »  آشکار شدن نمای گنبد ستی فاطمه خاتون
آشکار شدن نمای گنبد ستی فاطمه خاتون آشکار شدن نمای گنبد ستی فاطمه خاتون

ونوس عامری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد عنوان کرد: گنبد بقعه ستی فاطمه که سال ها در پشت سازه های جدید شهری پنهان مانده و به فراموشی سپرده شده بود، بار دیگر به بخشی از نمای دیدنی مجموعه میدان امیرچخماق پیوست.

ستی فاطمه خاتون، همسر امیرچخماق شامی _حاکم یزد در دوران تیموریان_ و خواهر بانو گوهر شاد بوده که نقش مهمی در آبادانی شهر یزد و ساختن بناهای متعدد داشته است.

به گفته عامری، ستی فاطمه پیش از مرگش دستور ساخت بقعه و آرامگاهی را برای خود داد که به شکلی کاملاً ظریف و زنانه، با نوع خاصی از معماری _شبیه به گنبدهای خیاری شکل و باشکوه شمال افغانستان_ در گوشه ای از مجموعه تاریخی امیرچخماق ساخته شد. با این حال، ساخت و سازهای امروزی منجر به پنهان ماندن این آرامگاه زیبا از دید گردشگران و حتی فراموش شدن صاحب نیکوکار آن در میان مردم یزد شد.

وی با اشاره به رایزنی های بسیار جهت خرید ساختمان جنب بقعه و تخریب آن، اظهار امیدواری کرد که با پیوستن نمای گنبد ستی فاطمه به مجموعه امیرچخماق یزد، روند آغاز مرمت و معرفی این جاذبه گردشگری به همراه شناساندن شخصیت بزرگ بانو فاطمه خاتون به اقشار مختلف، هرچه سریع تر در پیش گرفته شود و این سازه دیدنی بیش از پیش به بازدیدکنندگان و علاقه مندان معرفی گردد.

همچنین محسن عباسی هرفته، رییس کمیسیون عمران شورای شهر یزد افزود: علاوه بر اینکه میدان از لحاظ بصری آزادسازی شده، اقدامی حفاظتی هم جهت سازه های ارزشمند تحتانی بنا صورت گرفته است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi