https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

خانه تهرانیها (هتل موزه فهادان)

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  خانه تهرانیها (هتل موزه فهادان)
شهر : یزد
آدرس : یزد، محله فهادان، روبروی زندان اسکندر
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
روز بازدید : همه روزه

خانه تهرانیها، اولین هتل موزه ایران

خانه تهرانیها یزد، خانه‌ای قدیمی مربوط به دوره قاجار می‌باشد كه امروزه عنوان اولین هتل موزه ایران را در بافت تاریخی شهر یزد، از آن خود کرده و به «هتل موزه فهادان» مشهور شده است.

خانه تهرانیها یزد (هتل موزه فهادان)

 چرا این خانه به تهرانیها معروف است؟

خانه تهرانی‌ها که در میان مردم شهر به مهمان‌نوازی معروف می‌باشد، ۲۰۰ سال پیش توسط آقا «شیخ مهدی عرب» بنا گردیده است و ازآنجایی‌که خاندان او، چندی بعد به تهرانی‌ها شهره شدند؛ این عمارت هم کم‌کم به خانه تهرانی‌ها معروف گردیده و سرایی برای اقامت مسافرین شده است.

یک اتاق خانه تهرانیها یزد (هتل موزه فهادان)

معماری خانه تهرانیها (فهادان) یزد

خانه تهرانی‌ها، دارای یک بخش اصلی و یک بخش خدماتی است و متشکل از فضاهایی دیدنی همچون سردر، دالان، حیاط اصلی با نمای منحصربه‌فرد، حیاط نارنجستان، هشتی (کریاس)، چاه خانه، قنات و سرداب، اتاق شاه‌نشین (اتاقی با دو بادگیر اختصاصی) می‌باشد.

حیاط خانه تهرانیها یزد (هتل موزه فهادان)

حیاط و سایر بخش های بنا

ورودی خانه تهرانی‌ها یزد از یک سردر زیبا، هشتی و دالان در گوشه شمال غربی بنا تشکیل شده و به یک حیاط یعنی بخش اصلی خانه منتهی می‌شود؛ حیاطی مستطیل شکل که در امتداد شمال به جنوب قرار گرفته و با فضاهای مرتفع و تقریباً دوطبقه محصور شده است. آرایش نمای حیاط، بسیار جالب‌توجه می‌باشد؛ چراکه آب‌نما به جای مرکز، در مقابل ایوان نشسته و در عوض، فضای سبز حیاط در مرکز قرار گرفته است.

ایوان، تالار و سه‌دری‌ها که همگی جزو فضاهای اصلی بنا هستند، در میانه جبهه‌های حیاط ساخته شده و با آن پیوند محکمی برقرار کرده‌اند.

در مرتبه بعد، اتاق‌های کوچک‌تر در کناره‌های هر جبهه از حیاط واقع شده و از منظره آن، بهره می‌برند. فضاهای گوشه‌های حیاط نیز مکان‌هایی سرپوشیده و مستقل هستند که فقط از نور سقف استفاده می‌کنند و از طریق راهروها به حیاط مرتبط می‌شوند.

بخش خدماتی هم که یک ورودی مجزا دارد، در جنوب خانه و پشت فضاهای مجاور حیاط میانی جای گرفته و درنتیجه، جزو بخش اصلی محسوب نمی‌شود.

نمایی از خانه تهرانیها یزد (هتل موزه فهادان)

سرداب خانه تهرانیها 

از دیگر فضاهای خانه تهرانی‌ها، باید به سرداب‌های آن اشاره کرد که در جبهه‌های شرقی و جنوبی و گوشه جنوبی جبهه غربی واقع شده‌اند. سرداب شرقی با پلکان به فضایی راه دارد که نهر آب زیرزمینی در آن جاری است و سرداب جنوبی هم در انتها به اتاق بادگیر باز می‌شود.

یزد را از پشت بام هتل موزه فهادان تماشا کنید!

اگر فرصت داشتید، حتماً بر پشت‌بام هتل موزه فهادان بروید و بافت تاریخی یزد را با چشم‌اندازی زیبا نظاره‌گر شوید. دیدن مدرسه ضیاییه و بقعه دوازده امام و همچنین مناره‌های بلند مسجد جامع یزد همه از روی این پشت‌بام لذت‌بخش می‌باشند.

موقعیت خانه تهرانی‌ها در یزد، محله فهادان و روبروی زندان اسكندر واقع شده است.

برای اقامت در هتل موزه فهادان و ثبت خاطراتی خوش در خانه تهرانی‌ها، از سایت ما می‌توانید اقدام کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خانه تهرانی‌ها یزد (هتل موزه فهادان) با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید. 

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi