https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین جاذبه های گردشگری بافق

تاریخ ثبت : 19 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین جاذبه های گردشگری بافق
بهترین جاذبه های گردشگری بافق بهترین جاذبه های گردشگری بافق

بافق؛ شهر نور و کویر

شهرستان بافق یکی از قطب‌های معدنی کشور و نیز بزرگ‌ترین شوره‌زار و جاذبه کویری استان یزد می‌باشد که بی‌نهایت زیباست. این شهرستان همچنین مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده مواد اولیه صنعت فولاد و آهن ایران می‌باشد که معادن عظیمی نظیر سرب و روی کوشک، فسفات آسفوردی، سنگ‌آهن چغارت و... را در دل خود جای داده است.

شهرستان بافق تنها شهرستان استان یزد می‌باشد که دارای نخلستان‌های پهناوری است و حاصل آن، صنایع‌دستی زیبایی از قبیل قالی، پادری، جارو، بادبزن، حصیر و محصول کشاورزی خرما می‌باشد.

شهر بافق زادگاه شاعر بزرگی همچون وحشی بافقی و روحانی انقلابی‌نظیر محمدتقی بافقی است که خانه‌های آن‌ها جزو جاهای دیدنی بافق به‌حساب می‌آید؛ علاوه بر آن کویرهای ریگ روان، آثار تاریخی، پارک‌های زیبای سرسبز و رودخانه شور در دل کویر نیز در زمره جاذبه‌های گردشگری بافق قرار دارند.

امامزاده عبدالله بافق

امامزاده عبدالله بافق یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی بافق و جاذبه‌های گردشگری استان یزد می‌باشد. طبق اشعار حک‌شده بر سر در بقعه، آن را متعلق به «امامزاده عبدالله بن موسی(ع)» ملقب به ظهیرالدین از سادات نسل امام جعفر صادق(ع) می‌دانند ولی هیچ مدرک دیگری، حاکی از مدفون بودن «عبدالله بن موسی(ع)» فرزند امام هفتم در شهرستان بافق وجود ندارد و شهرت امامزاده عبدالله، تنها از زمان صفویه بر این بقعه نهاده شده است. قدمت بنای این بقعه به قرن پنجم هجری می‌رسد که تزئینات داخلی آن، اثر دست «ملا حسن نقاش‌باشی بافقی» و نقاشی‌های داخل گنبد مقرنس‌کاری شده نیز بیانگر شیوه و تفكر میتراییسم (ایمان به بقای ابدی روح) می‌باشد. ازنظر معماری، گِرد بودن گنبد امامزاده عبدالله بافق در دنیا بی‌نظیر است. وجود سنگ‌قبرهای بزرگان قرن ۶ هـ.ق، ساختمان، نوع معماری و تزئینات آن‌همه و همه حكایت از منزلت و جایگاه امامزاده عبدالله در نزد مردم دارد.

امامزاده عبدالله بافق

باغ تیتو بافق

باغ تیتو بافق، باغی سرسبز در دل کویر محله علیا (سر استخر) بافق می‌باشد که با وسعت هزار مترمربع به‌عنوان یکی از بهترین دیدنی‌های بافق و جاذبه‌های گردشگری یزد به شمار می‌رود. باغ تیتو یكی از قدیمی‌ترین باغ‌های بافق بوده كه در دوره صفویه و اوایل قرن ۱۳ به‌فرمان «محمدتقی خان» حاکم یزد بنا شده است. «تیتو» به معنای «مرغ آبی» است اما وجه‌تسمیه این باغ به علت تودرتو بودن اتاق‌های آن می‌باشد. سبک معماری عمارت خشتی تیتو بافق بسیار زیباست و با ابعاد ۱۷ در ۱۷ مترمربع شامل خان‌نشین، تالار، بادگیر و هشتی می‌گردد که در میان انبوهی از درختان انگور، انار و نخل باغ تیتو قرار گرفته است. یکی از دیدنی‌های این باغ، بادگیری بلند به ارتفاع ۱۳ متر می‌باشد که در گذشته‌ای نه‌چندان دور، نقش تهویه و خنک‌سازی فضای درونی خانه را بر عهده داشته است. جریان دائمی و همیشگی آب قنات یوسف شاهی در زیر باغ تی‌تو بافق، عامل اصلی جلوگیری آن از خشک‌سالی می‌باشد. باغ تاریخی تیتو بافق در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۸۰ به شماره ثبت ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. باغ تی‌تو چند زمانی است که به‌عنوان مجموعه اقامتی و پذیرایی تغییر کاربری داده و مشغول به کار می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این باغ که در دل کویر قرار گرفته به صفحه باغ تیتو بافق سری بزنید.

باغ تیتو بافق

کمپ کویر شن و شادن بافق

کمپ کویر شن و شادن بافق از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بافق به‌حساب می‌آید که در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و به‌صورت دائمی و همه‌روزه میزبان گردشگران و طبیعت دوستان ایرانی و خارجی می‌باشد. کمپ کویر شن و شادن در سکوت کویری بی‌انتهای خویش، شما را بر بال آرامش سوار کرده و به‌سوی ستاره‌های چشمک‌زن پهنه آسمان شب می‌برد که چه زیبا و وصف‌ناپذیر است. تماشای شب‌های ستاره‌باران کویر، دست کشیدن بر روی پوست مخمل سیاه شب کویر و رفتن در خیالی بس شورانگیز، از نادر نعماتی است که آدمی می‌تواند بدان دست یابد. همچنین برپایی آتشی گرم در ظلمات کویر، جلوه دیگری از شکوه و عظمت زیبای کویر را به نمایش می‌گذارد؛ تصویری نادر بر روی بوم نقاشی طبیعت که در هیچ کجای دیگر قابل‌تصور نیست. علاوه بر این زیبا صحنه الهی، تفریحات لذت بخشی نیز در این کمپ تدارک دیده شده که عبارت‌اند از؛ شترسواری، سافاری، موتور چهارچرخ، رصد ستارگان، شب‌نشینی «آتشونی» شن و شادن، چای زغالی، سیب‌زمینی آتشی (كلوخک) و فروشگاه صنایع‌دستی.

برای لذت از جاذبه‌های کویر و آشنایی بیشتر با این کمپ، به صفحه کمپ کویرنوردی شن و شادن مراجعه نمایید.

کمپ کویر شن و شادن بافق

کمپ کویر کاراکال مجتمع شهید برزگری

کمپ کویر کاراکال مجتمع شهید برزگری بافق یکی دیگر از جاذبه‌های کویری و دیدنی‌های استان یزد می‌باشد. «کاراکال» نام یکی از ۸ گونه گربه‌سان موجود در ایران می‌باشد که به‌عنوان سیاه‌گوش بیابان نیز شناخته می‌شود و در این کویر به زندگی مسالمت‌آمیز خود با طبیعت می‌پردازد. می‌توان از مشاهده ترکیب رنگ‌های کویر به حسی فراتر از آرامش دست یافت. سرزمین کویر در اولین نگاه، رنگ‌های قهوه‌ای و آبی نامتناهی را در کنار هم می‌نشاند تا منظره‌ای بی‌همتا را به جلوه بگذارد که می‌توان در این زیبایی خاص غرق شد و ساعاتی از این دنیای ناساز دور گشت. کویر، منطقه‌ای اسرارآمیز است که برخلاف داشتن ظاهری سخت و خشن، با تک‌تک رنگ‌ها و حرکات نرم شن‌های روانش، لطافت و سکون ویژه‌ای را به نظاره‌کنندگان خود هدیه می‌دهد. شترسواری، موتورسواری، سافاری، رصد ستارگان، بوفه، آلاچیق، منقل برای جوجه‌کباب، چای آتشی، انواع قهوه، آب قابل شرب، شبکه برق سراسری برای شارژ موبایل، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، جاده آسفالته و... برخی از امکانات عالی و رفاهی کمپ کویر کاراکال (مجتمع شهید برزگری بافق) می‌باشد که لذت گشت‌وگذار در کویر را برای مهمانان خود دوچندان می‌کند.

برای شرکت در تور کویرنوردی به صفحه تور کویر کاراکال بافق سری بزنید.

کمپ کویر کاراکال مجتمع شهید برزگری

پارک آهن شهر بافق

پارک آهن شهر بافق، مجموعه‌ای سرسبز و ۷۰ هکتاری در حاشیه شهرستان بافق می‌باشد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های بافق و جزو جاذبه‌های گردشگری یزد است که مجموعه‌ای از آبشار، آب‌نمای موزیکال، دریاچه، برکه، گلخانه، زمین‌بازی کودکان، آسیاب آبی و انبوهی از نخل‌های استوار را در خود جای داده و مکانی زیبا و فرح‌بخش ساخته برای گردشگرانی که هرساله به شهر تاریخی بافق می‌آیند و به دنبال تفریحگاهی خنک در دل کویر می‌گردند. یکی از دیدنی‌های پارک آهن شهر بافق، آبشار و آب‌نمای موزیکال آن است که به «آبشار ماریتا» نام تنها بازمانده خانواده یوزپلنگ آسیایی، معروف شده است. آبشار ماریتا با ارتفاع 9.70 مترمربع، در برکه ۵۳۴ متری پارک آهن‌شهر شهرستان بافق قرار دارد که اخیراً از مجسمه این پلنگ آسیایی در مجموعه پارک آهن شهر رونمایی گردیده است. شهرستان کویری بافق، با داشتن بیش از ۴ قلاده یوز، مهم‌ترین زیستگاه یوز ایرانی می‌باشد که به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه پارک آهن شهر بافق مراجعه کنید.

پارک آهم شهر بافق

پارک آبشار بافق

پارک آبشار بافق بهشتی در دل کویر است که یکی از مهم‌ترین فضاهای سبز و دیدنی بافق به شمار می‌رود و با سازه‌های طبیعی خود، بزرگ‌ترین پارک دوستدار طبیعت و مجموعه کامل تفریحی می‌باشد. مجموعه تفرجگاهی بوستان آبشار بافق در اواخر سال ۱۳۹۰ با زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در ۲ فاز افتتاح و بهره‌برداری شده است و فاز سوم آن هنوز در حال ساخت می‌باشد. برخی از ساخته‌های زیبای این ۲ فاز عبارت‌اند از: دریاچه تفریحی پارک آبشار بافق، آلاچیق‌ها، باغ گیاهان دارویی، یک آبشار اصلی و ۲ آبشار فرعی، یکی از بزرگ‌ترین آب‌نماهای کف خشک و شکیل‌ترین مسیر منحنی آن در کشور، مسیر کالسکه‌رانی، مجموعه زمین‌های ورزشی و وسایل بازی کودکان، مسیر ویژه جانبازان و معلولین، توسعه فضای سبز با کشت انواع درخت میوه و گونه‌های مؤثر.

در مجموعه پارک آبشار بافق، مراسم تفریحی و مناسبتی زیادی نیز برگزار می‌شود که جشنواره‌های نوروزی و تابستانی (اولین سمپوزیوم ملی مجسمه‌های شنی استان)، اجرای نمایش عروسکی و ورزش باستانی زورخانه، تور گردشگری، نمایشگاه عکس طبیعت و حیات‌وحش بافق، کالسکه‌رانی، نقاشی صورت و آبرنگ، پخت و خرید نان محلی تنوری (با دو ست تنور) نمونه‌ای از آن‌ها می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه پارک آبشار بافق مراجعه کنید.

پارک آبشار بافق

چنانچه علاقه دارید تا با دیگر جاذبه‌های دیدنی بافق بیشتر آشنا شوید، اینجا کلیک نمایید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi