https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

سفر به بافق

تاریخ ثبت : 03 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  سفر به بافق
سفر به بافق سفر به بافق

سفر به بافق سرزمین یوز آسیایی

شهرستان بافق در گذشته به شهر نخلستان‌های زیبا، شهر دارالشجاعه و قصبه طیبه شهرت داشته است كه همین امر، بیانگر زیبایی‌های بی‌شمار آن می‌باشد. این منطقه همراه با موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگیری در مسیر راه‌های مهم كشور، ذخایر ارزشمندی را نیز در خود جای داده و به منطقه مهمی در سطح كشور تبدیل شده است.

شهر بافق با آب‌وهوای گرم و خشک و بیابانی، تقریباً کویری‌ترین شهر یزد به شمار می‌رود و کویرهای آن بسیار بکر و دیدنی است. البته شهرستان بافق، دارای دو نوع آب‌وهوای کاملاً متفاوت و جالب می‌باشد؛ به گونه‌ای که در قسمت شرق آن، منطقه کوهستانی سبزدشت با سردترین دما و قسمت غرب آن نیز منطقه‌ای کویری با گرم‌ترین دما در استان یزد قرار گرفته است.

شهرستان بافق با داشتن معادن مهمی همچون سنگ آهن، سرب، فسفات آسفوردی، چغارت، کوشک و روی، یکی از قطب‌های معدنی کشور به حساب می‌آید؛ به طوری كه سنگ آهن بافق، امروزه مهم‌ترین تأمین‌کننده مواد اولیه صنعت فولاد آهن کشور به شمار می‌رود.

معدن چغارت

این شهرستان همچنین زادگاه «وحشی بافقی» شاعر معروف عهد صفوی است و نیز زادگاه بزرگ‌مردانی نظیر شیخ تقی بافقی، حاج ملا اسدالله قائمی، محمد مفید مستوفی بافقی، نوائی بافقی و حاکمانی همچون عبدالرضاخان بافقی، محمدتقی‌خان بافقی و... می‌باشد.

سفر به بافق

مسیر زمینی و هوایی بافق

مسیر جاده‌ای بافق از شمال به اردکان، از جنوب شرقی به کرمان و رفسنجان و از غرب به یزد و مهریز راه دارد. شهرستان بافق در مسیر یکی از طولانی‌ترین خطوط ریلی کشور قرار گرفته است؛ خط ریلی تهران به بندرعباس که طی مسافت آن بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد. با این حال، باید گفت كه این مسیر برای سفرهای تفریحی و به‌ویژه سفرهای دسته‌جمعی، مسیری بسیار خاطره‌‌آفرین و به‌یادماندنی است. همچنین درباره مسیر هوایی بافق باید گفت که فعلاً این شهرستان، فرودگاهی ندارد؛ ولی احداث آن در دست بررسی و اقدام می‌باشد.

سفر به بافق

اقامت در بافق

هتل نیکان بافق، هتل علمدار بافق، اقامتگاه بوم‌گردی خانه معمار بافق، خانه باغ بهشت شادکام بافق، باغ تیتو بافق و... از برترین مکان‌های اقامتی شهرستان بافق هستند که هرساله میزبان گردشگران ایرانی و خارجی می‌باشند.

هتل نیکان بافق

صنایع دستی و غذاهای محلی بافق

از معروف‌ترین غذاهای محلی این شهرستان «آش توکی» است؛ آشی که بیش از نیم قرن در رسم و رسوم مردم بافق جای گرفته و اصولاً در ایام عید نوروز و دورهمی‌های خانوادگی طبخ می‌شود. از دیگر غذاهای محلی این شهر می‌توان به پلو توکی، شولی، اشکنه، کله‌جوش، کماج، خمیر جوشی (سیرو) و... اشاره کرد که در بین اهالی، طرفداران بسیاری دارد.

شهرستان بافق با داشتن بیش از ۴۰۰ هزار درخت خرما، یکی از مهم‌ترین صادرکننده‌های این محصول به شمار می‌رود. مردم سخت‌کوش بافق در کنار استفاده از محصول خرما، از الیاف و شاخه‌های این درخت نیز بهره برده و به ساخت انواع پادری، كلاه حصیری، بادبزن، ریسمان (سازو) و سایر صنایع‌دستی وابسته به نخل می‌پردازند که گردشگران، آن‌ها را به‌عنوان سوغات بافق می‌خرند و با خود می‌برند.

صنایع دستی بافق

جاذبه های گردشگری بافق

ازجمله جاذبه‌های گردشگری زیبای شهرستان بافق می‌توان به امامزاده عبدالله بافق، ریگزار شن روان صادق‌آباد، کویر درانجیر، روستای قطرم، برج هادرباش (برج مراقبتی در مقابله با سارقین و حیوانات وحشی)، منطقه حفاظت‌شده کالمند - بهادران، قلعه باقرآباد بافق، دره سنگاب بیشه‌در، چشمه پیروزه و نخلستان‌های زیبای بافق اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری بافق

كویر كاراكال؛ جادوی آرامش بخش بافق

در كنار تمام مکان‌های دیدنی‌ها بافق، نام این شهرستان با كویر كاراكال و كمپ كویری شهید برزگری عجین شده و یكی از شگفت‌انگیزترین كویرهای ایران را به معرض نمایش گذاشته است. كویر كاراكال كه با نام گربه‌سان معروفش یعنی «كاراكال» شناخته می‌شود، از منحصربه‌فردترین كویرهای ایران است كه با وجود مجتمع شهید برزگری در نزدیكی روستای صادق‌آباد، فرصت خوبی را برای شركت در تور كویر كاراكال و بهره‌مندی از انواع تفریحات كویری نظیر شترسواری، رصد ستارگان، سافاری، موتورسواری و... فراهم می‌كند.

بافق با دیدنی‌های بی‌شمار خود، مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به سفر و تفریح به‌ویژه طبیعت‌گردی به شمار می‌رود و در ایام مختلف سال نیز با آب‌وهوای متفاوت خود، پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران می‌باشد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi