https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

تاریخ ثبت : 05 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم
همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

مهریز شهر تاریخ و طبیعت؛ گردشگر پذیرترین شهر یزد

شهر مهریز، بزرگ‌ترین باغ‌شهر سرسبز استان یزد با قدمت تاریخی و دیرینه می‌باشد که درگذشته، به مهریجرد معروف بوده و این نام‌گذاری، به «مهریجرد» دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده شده است. این شهر با داشتن راه آسفالته و اتوبانی به بافق، انار، تفت، مروست و یزد، اهمیت مواصلاتی قابل‌توجهی در استان دارد؛ اما فاقد فرودگاه و راه‌آهن می‌باشد.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

شهر مهریز با قرارگیری در ۴۵ کیلومتری یزد، مركز شهرستانی به همین نام است كه روستاهای سرسبز و زیبای فراوانی مانند خورمیز، مهرپادین، میرک‌آباد، بیدک، سریزد و... را دربرگرفته است. در شهرستان مهریز می‌توان به تماشای فرهنگ كهن و اصیل آن پرداخت و با مشاغل مختلف مردمان این دیار همچون کشاورزی، دامداری، مصالح‌‌سازی، کارهای ساختمانی و... بیشتر آشنا شد.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

آب و هوای مهریز

این شهر در قسمت کوهستانی، آب‌وهوای نیمه‌خشک دارد و نسبت به یزد معتدل‌تر است؛ اما در قسمت دشت، خشک و بیابانی می‌باشد. شهرستان مهریز دارای دو ناحیه خشک و نیمه‌خشک است؛ به طوری كه شمال شرقی و جنوب آن همچون دشت بهادران جزو مناطق خشک و شمال غرب مهریز در دامنه شیرکوه، منطقه نیمه‌خشک آن محسوب می‌شوند.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

در مهریز کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در مهریز، گزینه‌های متنوعی پیش روی گردشگران و مسافران است؛ به طوری كه هتل‌های مدرن و جدیدی مانند هتل ستاره مهریز با امكانات ویژه و عالی، به میزبانی از علاقه‌مندان می‌رود. همچنین تعداد زیادی از هتل‌های سنتی مهریز با فضاهای تاریخی و زیبای خود، نظر گردشگران و توریست‌ها را جلب می‌كنند كه ازجمله آن‌ها باید به هتل باغ پهلوان‌پور مهریز، کاروانسرای زین‌الدین یزد (تنها کاروانسرای مدوّر ایران)، هتل‌رستوران شاه‌عباسی مهریز، اقامتگاه بوم‌گردی سرای مهرگرد مهریز، اقامتگاه بوم‌گردی جهانگرد مهریز و... اشاره كرد. كافیست یک شب در این هتل‌های زیبا و باصفا اقامت نمایید تا با دیدن فضای سنتی و قدیمی آن‌ها، شبی خاطره‌انگیز را سپری كنید.

برای اطلاعات بیشتر و رزرو هتل در مهریز به صفحه هتل‌های مهریز مراجعه کنید.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

دیدنی های مهریز؛ شهر مهرنگار، دختر انوشیروان ساسانی

شهرستان تاریخی مهریز از پرجاذبه‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای استان یزد محسوب می‌شود که با جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی بسیار دیدنی خود هرساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی می‌باشد.

این شهر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان را دارد که به ارگ سریزد معروف است و مربوط به دوره ساسانی می‌شود و به منظور ذخیره‌سازی مواد غذائی، طلا، زیورآلات، پول و... در آن زمان ساخته شده است.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

خانه های تاریخی مهریز

خانه‌های تاریخی مهریز همچون خانه محمدآقا ابویی مهریزی، خانه‌باغ دکتر ملک‌زاده مهریز و... نیز با ساختار متفاوت خود، بسیار دیدنی و بی‌نظیر می‌باشند. همواره اقلیم هر منطقه در ساخت خانه‌های آن منطقه، نقش بسیار موثری داشته است. در شهرستان مهریز نیز به این امر توجه شده و برای مسالمت با آفتاب کویر، خانه‌های مهریز را در خلاف نور و با دیوارهایی بلند ساخته‌اند.

سطح ایوان و حیاط چهار گوشه خانه‌ها به همراه اتاق‌های خاص هر سمت، دو یا سه پله پایین‌‌تر از سطح کوچه بوده تا خنکی محیط را در تابستان‌ و گرمی آن را در زمستان تأمین کند. این امر از شگفتی‌ها و دقت معماری استان یزد و مناطق کویری بوده که امروزه نیز درخور توجه می‌باشد.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

غذاها و ره آوردهای شهرستان مهریز

شهرستان مهریز نیز همچون شهرهای دیگر یزد، غذاها و آش‌های مخصوص خود را دارد که یادگار گذشتگان می‌باشد. آش گندم، آش ماش، آش پَرک و آش انار از آش‌‌های ویژه مهریز هستند. خورشت به‌آلو، کوفته برنجی یزدی، کوفته نخودچی یا کوفته یزدی، آبگوشت ترش و... نیز از غذاهای محلی این شهرستان به شمار می‌روند.

از صنایع‌دستی مهریز نیز می‌توان به صنعت سبدبافی، گیوه‌دوزی، قالی‌بافی و چاقوسازی اشاره کرد که جزو سوغات این شهر محسوب می‌شوند.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

دیگر جاذبه های تماشایی مهریز

شهرستان مهریز در دل خود، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد كه بازدید از همه آن‌ها، دست‌كم چندین روز طول می‌كشد. از مهم‌ترین دیدنی های مهریز می‌توان به مسجدجامع ۹۰۰ ساله مهریز، باغ پهلوان‌پور با قدمت قاجاری، مجموعه مهرپادین (قلعه مهرپادین)، کوه ریگ مهریز با خواص درمانی، برج کبوتران، قنات حسن‌‌آباد مشیر، چشمه و آبشار غربالبیز مهریز، کوه ارنان مهریز، روستای ییلاقی منشاد، کاروانسرای زین‌الدین (رباط زین‌الدین) از دوران صفویه، قلعه سریزد، زیارتگاه پیرنارکی زرتشتیان، روستای تاریخی سریزد، آبشار دامگاهان مهریز، قلعه خورمیز مهریز و... اشاره کرد.

در نوشته جاهای دیدنی مهریز اطلاعات مفیدی را درباره جاذبه‌های این شهر به شما خواهیم داد.

همه آنچه که برای سفر به مهریز باید بدانیم

به طور كلی، شهرستان مهریز مجموعه‌ای از دیدنی‌های جذاب و متنوع را دربرگرفته كه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن، جزو مهم‌ترین اماكن گردشگری استان یزد محسوب می‌شود. لذا برای گشت و گذار در باغ‌شهر مهریز می‌توانید از تور یک‌روزه مهریز ، سریزد و زین‌الدین استفاده کنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi