https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

آش های محلی یزد

تاریخ ثبت : 20 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  آش های محلی یزد
آش های محلی یزد آش های محلی یزد

آش های محلی استان یزد

آش، غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در آشپزی کویرنشینان به‌خصوص یزدی‌ها دارد و طعم خوش آن، غیر یزدی‌ها را نیز به سر ذوق می‌آورد. 

تنوع غذایی مردم استان کویری یزد بسیار زیاد است و برخی از آن‌ها شامل انواع آش (شولی‌، آش گندم، آش کدو، آش کلم، آش سمبوسک، آش شلغم، آش سبزی، آش انار و...) می‌شود که بسیار ساده و مقوّی می‌باشند.

آش های محلی یزد

آش شولی

آش شولی از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزدی می‌باشد که روش طبخ آن بسیار آسان است و با طعم لذیذ خود، توانسته انواع سلیقه‌ها را جذب کند. چاشنی اصلی این آش، سرکه است که به‌جای آن از رب انار نیز استفاده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این خوراک مقوّی شامل سبزی آش (شوید، اسفناج، جعفری، تره، شنبلیله)، عدس، چغندر، آرد، نعناع، پیاز، روغن، زردچوبه، سرکه و نمک می‌باشد.

آش شولی

آش گندم یزدی

آش گندم یزدی از دیگر آش‌های سنتی یزد است که به آن، آش امام حسین (ع) نیز می‌گویند. این آش سنتی بسیار خوشمزه است و انواع گوناگونی دارد که در روش تهیه و مواد اولیه متفاوت می‌باشد.

آش گندم یزدی ازآنجایی‌که بسیار کامل‌ و مقوی است، می‌توان آن را نوعی‌ غذا نیز به‌حساب آورد. غذایی که یادگار نیاکان‌مان است و تا به امروز، دستور طبخ آن نسل به نسل گشته و حفظ شده است. این آش، بیشتر در مراسم مذهبی به‌ویژه ‌ایام محرم و صفر در دیگ‌های بزرگ و فراوان از شب تا صبح، طبخ و بین عموم مردم توزیع می‌شود. آش گندم در استان یزد با استفاده از گندم و جوی پوست‌کنده، عدس، نخود، ماش، لوبیا (سفید، قرمز، چیتی و چشم‌بلبلی)، سبزی آش، زیره، آویشن، زردچوبه، پونه، نمک و فلفل قرمز تهیه می‌گردد.

آش گندم یزدی

آش ماش یزدی

آش ماش، نوعی آش یزدی است که در شهرستان مهریز بیشتر از دیگر شهرهای یزد طبخ می‌شود؛ البته این آش در استان گلستان نیز تهیه می‌شود. یکی از بارزترین خصوصیات‌ این غذای پرخاصیت، پخت سریع آن است که به‌ویژه در فصل سرد به‌عنوان صبحانه میل می‌گردد. مردم یزد برای تهیه‌ آش ماش از برنج، سبزی آش (جعفری، تره، گشنیز و اسفناج)، ماش، رب‌ گوجه‌فرنگی، نعناع ‌داغ، پیازداغ، زردچوبه، نمک، فلفل، مقداری روغن و گاهی از سیب‌زمینی ریز نیز استفاده می‌کنند.

در منشاد یزد، آش ماش را برای ایام عزاداری و روز دفن میت می‌پزند و به خانه عزادار می‌برند. ایرانیان قدیم به ماش، «مِچ» می‌گفتند و با ورود زبان عربی به «ماش» تغییر نام داد.

آش ماش یزدی

آش کدو

آش کدو، از نمونه غذاهای سنتی شهرستان تفت یزد به شمار می رود که علاوه‌بر طعم مطبوع، از خاصیت غذایی بسیار بالایی نیز برخوردار می‌باشد تا بدان حد که مصرف آن، برای پیشگیری از دیابت و درمان بیماران دیابتی توصیه شده است. مواد اولیه ‌آش کدو شامل ماش، لوبیا، عدس، نخود، کدو، آرد، روغن، پیاز، شوید، فلفل، نمک و برخی از ادویه‌های دیگر می‌شود. این غذای سنتی نیز اغلب در فصول سرد سال طبخ می‌گردد.

آش کدو

آش انار

آش انار، از میان وعده‌های خوشمزه‌ای است که بیشتر در شهرستان مهریز، طبخ آن انجام می‌شود. این آش از قدیمی‌ترین غذاهای استان یزد است که خواص درمانی فراوانی نیز دارد. برای تهیه این غذا از انار، لپه، عدس، سبزی، برنج و مقداری گوشت استفاده می‌شود.

آش انار

آش آبغوره

آش آب‌غوره علاوه بر یزد، در شهر تبریز نیز طبخ می‌شود. پیاز، سبزی آش، بلغور گندم، عدس، لوبیا چشم‌بلبلی، برنج، آب مرغ یا آب‌گوشت، آب‌غوره، غوره، نمک و فلفل سیاه، پودر نعنای خشک‌شده و روغن مایع ازجمله موادی هستند که در پخت این آش لازم است. غوره و آب‌غوره از خواص بسیاری همچون عطش‌ زدایی، کاهش قند، کاهش کلسترول خون و درمان غلبه صفرا دارند.

آش آبغوره

اگر می‌خواهید بیشتر درباره غذاهای بومی شهر یزد و طرز تهیه آن بدانید به دو نوشته غذاهای سنتی یزد و خوشمزه‌های یزدی مراجعه کنید.

اگر قصد اقامت در یزد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهر یزد را دارید، هتل سنتی مظفر یزد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر جهانی یزد می‌توانید از تور یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آش‌های محلی یزد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi