https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

حمل و نقل عمومی در یزد

تاریخ ثبت : 14 مرداد 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  حمل و نقل عمومی در یزد
حمل و نقل عمومی در یزد حمل و نقل عمومی در یزد

چگونه به یزد سفر کنیم؟

 

یزد؛ عروس کویر، به‌عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی دنیا و همچنین تنها شهر ثبت‌شده جهانی ایران، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان می‌باشد. ازاین‌جهت، مبحث حمل‌ونقل عمومی و راه‌های سفر به یزد بسیار حائز اهمیت است.

بهترین زمان سفر به یزد  فصل‌های بهار و پاییز هستند. ازاین‌جهت، مبحث حمل‌ونقل عمومی و راه‌هایسفر به یزد بسیار حائز اهمیت است. این شهر تاریخی زیبا در قدیم در مسیر حیاتی جاده ابریشم قرار داشته و همواره میزبان گردشگران و جهانگردان معروفی همچون «مارکوپولو، ادوارد براون، حاج سیاح و...» بوده است.

امروزه نیز شهر جهانی یزد به خاطر قرارگیری در مرکز ایران، شاهراه مواصلاتی شرق _غرب و جنوب_ شمال ایران شده است و از سه طریق هوایی، ریلی و جاده‌ای می‌توان به آن سفر کرد.

حمل و نقل عمومی در یزد

سفر جاده ای یزد

جاده‌های کویری و طلایی‌رنگ یزد از جاذبه های نابی است که نظر گردشگران زیادی حتی خارجی‌ها را هم به خود جلب کرده و در همین کویرهای به‌ظاهر خالی، به مدیتیشن و کسب آرامش و انرژی از سکوت طبیعت می‌پردازند.

حمل و نقل عمومی در یزد

سفر به یزد با اتوبوس

شهر تاریخی یزد، بیش از 40 شرکت حمل‌ونقل مسافری دارد که مقصد عمده این پایانه‌ها؛ خراسان، تهران،‌ اصفهان و فارس می‌باشد. به‌طورکلی اغلب شهرهای کشور به مقصد یزد، اتوبوس مستقیم دارند که قیمت بلیطشان نیز بسیار مناسب است.

حمل و نقل عمومی در یزد

سفربه یزد با قطار

قطار یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی سریع و سیر یزد می‌باشد که در تمام شبانه‌روز به جابجایی مسافرین می‌پردازد. ایستگاه قطار یزد در داخل شهر یزد و نزدیکی میدان امام حسین قرار دارد. قطار به علت داشتن امنیت بالا، قیمت مناسب، تخت خواب، رستوران، سرویس بهداشتی و... همواره مورد استقبال همگان بوده و طرفداران بسیاری دارد.

حمل و نقل عمومی در یزد

سفر هوایی

فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله صدوقی یزد در میدان صنعت و غرب شهر یزد واقع شده است که به‌عنوان یک فرودگاه بین‌المللی فعالیت می‌کند. این فرودگاه دارای پروازهای داخلی به شهرهای تهران، مشهد، اهواز، بندرعباس، کیش و... و همچنین پروازهای خارجی به شهرهای دمشق، جده، مدینه، نجف و... می‌باشد.

حمل و نقل عمومی در یزد

حمل و نقل عمومی در یزد​

بافت تاریخی یزد گسترده و بی‌نظیر یزد اینک دیگر شهرت جهانی یافته و کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و پرپیچ‌وخم آن، جایی برای تفریح شبانه و رفتن به دل تاریخ شده است و هیچ‌چیز به‌اندازه دوچرخه‌سواری و همچنین پیاده‌روی و قدم زدن بر روی سنگفرش‌های زیبای آن لذت‌بخش نیست و تجربه‌ای است که در کمتر جایی می‌توان به آن دست یافت.

یزد از قدیم‌الایام به شهر دوچرخه‌ها مشهور بوده و به علت مسطح بودن شهر و نیز نداشتن شیب‌های طاقت‌فرسا بسیار مناسب دوچرخه‌سواری می‌باشد. بنابراین استفاده از دوچرخه برای بازدید و گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری یزد، پیشنهاد جالبی به شمار می‌رود.

ازآنجایی‌که یزد، سیستم مترو ندارد برای بازدید از جاذبه های دورتر و خارج از شهر بهتر است که از تاکسی استفاده شود.

حمل و نقل عمومی در یزد

اتوبوس در یزد

ناوگان عمومی مسافربری شهری یزد تا سال 1396 شامل اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی (سواری کرایه‌ای) می‌شود و مترو و اتوبوس BRT ندارد. یزد دارای ۳ پایانه اتوبوس مسافری؛ پایانه مسافربری یزد در جاده ترانزیتی شهرک صنعتی، ایستگاه اتوبوس‌رانی شحنه در بلوار دولت‌آباد، پایانه امام حسین در کوچه ولی‌عصر یزد می‌باشد.

از سال 1391 به بعد، در شهر یزد سیستم دستگاه‌های الکترونیکی بلیت اتوبوس درون‌شهری نصب و راه‌اندازی شد که به‌وسیله این بلیت‌ها می‌توان راحت و با قیمت مناسب‌تر از اتوبوس‌های خط واحد یزد استفاده کرد. تاکنون بیش از 265 اتوبوس‌ داخل شهری در یزد وجود دارد که بخش زیادی _75 درصد_ از آن بر عهده شرکت‌ خصوصی می‌باشد.

حمل و نقل عمومی در یزد

تاکسی در یزد

تاکسی یکی از راحت‌ترین وسایل نقلیه در یزد است که هر شخصی در هر نقطه‌ای از شهر می‌تواند به‌آسانی به آن دسترسی داشته باشد. در ابتدای امر، سازمان تاکسیرانی در یزد وجود نداشت و اولین ماشینی که در یزد به‌عنوان تاکسی شناخته شد یک ماشین مشکی‌رنگ با گلگیرهای سفید به نام «سواری آستین» ساخت آمریکا بود. حمل‌ونقل مردم عمومی بر عهده این خودرو بود که بعد از یک سال به ۷ دستگاه، افزایش یافت و کرایه‌اش برای هر نفر، ۵ ریال و برای ۳ نفر، ۱۰ ریال حساب می‌شد.

حمل و نقل عمومی در یزد

ایران، کم‌کم تاکسی‌های متفاوتی را برای یزد و سایر شهرها سفارش ‌داد تا نهایتاً در سال 1376، سازمان مستقل تاکسیرانی در یزد تأسیس گردید.

تاکسی‌های معمولی و تلفنی یزد در تمام سطح شهر پراکنده هستند و با نرخ قابل قبولی مسافران را به مقصد می‌رسانند. در کنار آن، تاکسی‌های آنلاینی همچون اسنپ، تپسی، تاچ‌سی و آس نیز به‌عنوان تاکسی در یزد فعالیت می‌کنند که برای استفاده از خدمات آن‌ها باید اپلیکیشن آن را بر روی موبایل نصب کرد.

حمل و نقل عمومی در یزد


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi