https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین زمان سفر به یزد

تاریخ ثبت : 11 مرداد 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین زمان سفر به یزد
بهترین زمان سفر به یزد بهترین زمان سفر به یزد

سفر به یزد؛ دومین شهر تاریخی زنده در جهان

شهر یزد كه با تاریخ كهن و غنی خود به عنوان دومین شهر تاریخی زنده جهان شناخته می‌شود، در طول ماه‌های مختلف سال پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران و حتی جهان می باشد که همین امر، موجب شده تا اطلاع از بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی یزد، اهمیت زیادی برای گردشگران و توریست‌ها پیدا كند.

باید گفت با وجود قرارگیری یزد در منطقه‌ای کویری با آب‌وهوای گرم و خشک، این شهر ازنظر آب‌وهوایی و دما همواره در نوسان است؛ به طوری كه معمولاً اختلاف دمای زیادی را در تابستان و زمستان و حتی در طول روز و شب تجربه می‌كند. به عبارتی دیگر، یزد اغلب دو فصل گرما و سرما را پشت سر می‌گذارد كه فصل گرم و بلند آن با حداكثر دمای 45 درجه، از اسفند تا مهر طول می‌كشد و فصل سرد و كوتاه‌مدت آن نیز با حداقل دمای 1 درجه، از آبان تا اواخر بهمن ادامه می‌یابد.

بهترین زمان سفر به یزد

یزد، زیباترین شهر خشتی جهان مقصدی رویایی برای نوروز

یزد، اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی دنیا و تنها شهر جهانی ایران است. همچنین یزد، شهر «ترین» های ایران می‌باشد که برخی از آن‌ها شامل گسترده‌ترین بافت تاریخی، بلندترین بادگیر، طولانی‌ترین قنات، قدیمی‌ترین مسجد و... می‌شود. همان‌طور كه ذكر شد، شهر تاریخی یزد هرساله میزبان گردشگران زیادی از ایران و سراسر دنیا می‌باشد و می‌توان لقب «صندوقچه تاریخ ایران» را به آن داد. یزد، شهری آرام و گردشگر پذیر است که با زیبایی‌های خود به‌ویژه در فصل بهار، حالتان را خوب می‌کند و آدمی را به دل تاریخ و روزهای خوش گذشته می‌برد.

در یزد و شهرهای مرکزی ایران، ذوق هنری چند صدساله ایرانی و بافت قدیمی و سنتی بیداد می‌کند، در کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی یزد باید گم شد و دوباره پیدا شد...

بهترین زمان سفر به یزد

گشت نوروزی در یزد

طبیعت یزد در ایام بهار و نوروز، حال و هوای دیگری دارد؛ درختان سرسبز، باد ملایم بهاری، آواز خوش پرندگان در لابه‌لای درختان باغ‌ها در کنار شور و هیجان گردشگران و بخصوص توریست‌های خارجی، این شهر را از خواب زمستانی بیدار کرده و عطر عشق و زندگی را در گوشه آن پاشیده است.

علاوه‌بر شهر یزد، شهرستان‌های آن نیز در بهار جانی تازه گرفته و به اوج زیبایی و نشاط خود می‌رسند که با جلب گردشگران، سکوت روستایی؛ شکسته و بی‌نهایت شلوغ و پرشور می‌شود.

بهترین زمان سفر به یزد

نزدیک‌ترین شهرستان سرسبز و خنک به یزد، شهرستان تفت است که باغ‌های انار، آبشار دره گاهان، باغ صدری، چشمه تامهر و... مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شوند و در بهار بسیار زیبا و شاداب می‌باشند. پس از بازدید تفت می‌توان به شهرستان مهریز رفت به دیدن چشمه غربالبیز، آبشار دامگاهان، باغ پهلوان پور و ... رفت که صدای شادی‌بخش شرشر آب را به مردمان کویر هدیه داده و درختان سرسبز پرشکوفه را در جای‌جای شهر، استوار ساخته‌اند.

اردکان و میبد و ابرکوه و... هم زیبایی‌های خاص خود را دارند که بیشتر تاریخ و هنر مردمان اصیل و خلاق یزدی‌ها را به نمایش می‌گذارند و کوله‌بار شما را پر از خوردنی‌ها و صنایع‌دستی بی‌نظیر خود می‌کنند که شهرتشان به گوش جهانیان نیز رسیده است.

بهترین زمان سفر به یزد

طرح آرامش بهاری یزد

یزد در ایام نوروز نیز برنامه‌های خاصی برای مسافران و بازدیدکنندگان خود دارد که شامل ‌برنامه تلویزیونی صبحگاهی ویژه نوروز، برنامه‌های عمو نوروز و حاجی‌فیروز، مسابقات نقاشی و گل‌بازی و جشن‌های عروسکی، اجرای سرود خیابانی و جشن سیار نوروزی، برگزاری سفره‌های هفت‌سین در سطح شهر، پذیرایی از مسافرین نوروزی، برگزاری بازی‌های بومی و محلی و جشنواره بادبادک و... می‌شود.

بهترین زمان سفر به یزد

نوروز در یزد؛ از فال کوزه تا آش رشته

یزدی‌ها هم مانند دیگر مردمان و طایفه‌های ایرانی، در ایام نوروز آداب‌ورسوم خاص خود را دارند. آداب‌ورسومی که هرچند کم‌رنگ شده اما هنوز در برخی از روستاها اجرا می‌شوند. برخی از این رسوم عبارت‌اند از: مراسم فال كوزه، رسم پنجه سال (پنج روز آخر سال)، برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری (به‌همراه کوزه شکستن، جمع شدن دور آتش، توزیع آجیل مشکل‌گشا به نام لرک یا هفت مغز، خواندن شعر و...)، پختن نان به‌خصوص نان‌های شیرین، آماده کردن سفره هفت‌سین (سفره سفید با هفت‌سین، نقل و گل بیدمشک، فالوده یزدی و نان شیر، نارنج و...)، خانه‌تکانی، خریدن لباس نو (از جنس مخمل و ترمه)، پختن آش رشته و... .

بهترین زمان سفر به یزد

پاییز؛ هنگامه سفر به کویر

با فرارسیدن پاییز، کمتر کسی به فکر سفر و گردش می‌افتد اما غافل از اینکه در این فصل برای برخی نقاط کشور، تازه اول سفر است. به‌ویژه یزد که پاییز آن، زیباترین و بهترین زمان گردشگری محسوب می‌شود و یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی ایران در پاییز است.

هوای یزد از نیمه مهرماه به بعد، کم‌کم حال و هوای خوش پاییز می‌گیرد و از سرمای استان‌های شمالی و غربی یا گرمای جنوبی و شرقی خبری نیست. این سفر پاییزی، مخصوصاً به زوج‌های جوانی که دغدغه مدرسه بچه‌ها را ندارند پیشنهاد می‌شود درحالی‌که جاده‌های خلوت این فصل نیز شما را به سفر می‌خوانند.

بهترین زمان سفر به یزد

چهار فصل در یک روز پاییزی

اگر دلتان می‌خواهد در یک روز، زیبایی ۴ فصل را به تماشا بنشینید، در فصل برگ‌ریزان پاییز به یزد بروید تا در طول یک روز؛ نسیم خنک صبح بهاری، گرمای ظهر تابستانی، باد و باران عصر پاییزی و سرمای شب زمستانی را تجربه کنید. در این روزهای پاییزی حین ریزش برگ‌ها، گل‌های زعفران و میوه‌های خوش آب و رنگ پاییزی از لابه‌لای شاخ و برگ‌های طلایی درختان سر برآورده و نوید زندگی و رویش می‌دهند. درختان و باغ‌های پسته بافق و مهریز و اردکان، درختان بِه و مزارع زعفران بهاباد، باغ‌های زیتون یزد، باغ‌های انار تفت و صدوق و... که هرکدام منظره‌ای بدیع از پاییز رنگارنگ را به نمایش گذاشته‌اند.

بهترین زمان سفر به یزد

خش خش پاییز در کوچه باغ‌ های تاریخی یزد

باغ‌های تاریخی یزد که اخیراً شهرت جهانی یافته‌اند نیز در روزهای پاییزی، شاخه برگ‌های طلایی خود را در هم پیچانده و تونل‌های باشکوهی را شکل می‌دهند. برخی از این باغ‌های تاریخی یزد عبارت‌اند از؛ باغ دولت‌آباد یزد، باغ پهلوان‌ پور مهریز، باغ صدری تفت و...

بهترین زمان سفر به یزد

درختان انار منظره‌ای جالب و دیدنی از طبیعت پاییز یزد

درختان انار که در جای‌جای شهر یزد به چشم می‌خورند، به هنگام پاییز به اوج زیبایی می‌رسند با آن انارهای یاقوتی آبدارشان که فروتنانه سربه‌زیر کشیده‌اند و برگ‌های زرد خود را آرام‌آرام به دست باد داده و به روی زمین، خش‌خش برگ‌ریزان به راه انداخته‌اند. این تابلوهای زیبای نقاشی دست کردگار، نه‌تنها در شهر یزد بلکه در شهرها و روستاهای مختلف استان نظیر مهریز، تفت، ابرکوه و... به تصویر کشیده شده‌اند.

بهترین زمان سفر به یزد

زعفران و پسته؛ طلاهای پاییز یزد

مزارع زعفران نیز در اوایل پاییز به‌گل‌نشسته و فرشی از مخمل بنفش بر پهنه ویترین طبیعت می‌گسترانند با آن شاخه‌های طلایی براق که گویی اشعه‌های فروافتاده از خورشید رخشان در این صفحه هستند. پسته نیز محصول خندان پاییز یزد است که با رنگ سبز خود، نوید آرامش و طراوت می‌دهد و تماشای باغات آن، خالی از لطف نیست.

پاییز بهترین فصل برای کویرنوردی یزد

بهترین فصل کویرنوردی یزد، پاییز است که هوایی عالی دارد و با شب‌نشینی دور آتش به‌همراه خوردن کلوخک (سیب‌زمینی آتشی)، چای آتشی، شولی یزدی و... می‌توان بهترین خاطره را رقم زد. همچنین در این فصل، حشرات و جانوران مرگبار کویر همچون مار، عقرب، رطیل و... نیز به دلیل خونسرد بودنشان به خواب زمستانی رفته و کمترین خطری برای کویرنوردان ندارند.

از معروف‌ترین کمپ‌های کویری یزد می‌توان به کمپ کویری سندباد، شن و شادن، فهرج، کمپینگ باران یزد، مجموعه گردشگری و اکو کمپ ریگ زرین اردکان و... اشاره کرد.

تمام این جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوایی باعث شده تا یزد در فصل‌های بهار و پاییز، بیشترین آمار گردشگر و بخصوص توریست‌های خارجی را به خود ببیند. در این فصل‌ها، می‌توان شاهد حضور گردشگرانی بود كه با شركت در تور یزدگردی به تماشای دیدنی‌های كهن شهر بادگیرها می‌روند و همچنین از خدمات تور كویر یزد برای حضوری متفاوت در میان تپه‌ماسه‌های اطراف یزد استفاده می‌كنند.

بهترین زمان سفر به یزد

بهترین هتل ها و اقامتگاه های بومگردی یزد

در روزهای پاییزی، هتل‌های سنتی یزد و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن نیز در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یزد، حال و هوای خاصی دارند. به‌ویژه درختان نارنج به بار نشسته‌ دورتادور حوض‌های فیروزه‌ای و گلدان‌های شمعدانی در بین دیوارهای کاه‌گلی که یاد خوش روزهای قدیم را زنده می‌کنند. از زیباترین بوم‌گردی‌های یزد، باید به اقامتگاه خانه باران و شهداد در نزدیكی مسجدجامع یزد و همچنین هتل سنتی هفت‌خوان اشاره كرد. مهم‌ترین هتل‌های سنتی یزد نیز كه همواره با معماری زیبا و شگفت‌انگیز خود توجه توریست‌ها را جلب می‌كنند شامل هتل فهادان، هتل باغ 4 ستاره مشیرالممالک و  هتل داد یزد در نزدیكی میدان ماركار می‌شوند؛ البته در شهر یزد، می‌توان هتل‌های مدرن و لوكس بسیاری را نیز پیدا كرد كه به میزبانی از گردشگران می‌پردازند و عبارتند از: هتل زنبق، ارگ جدید، هتل 5 ستاره پارسیان صفائیه و... .

بهترین زمان سفر به یزد

سایر جاذبه های دیدنی شهر یزد

شهر یزد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار خود، در هر فصل می‌تواند خاطره خوشی از یک سفر دل‌انگیز و پرماجرا را برای علاقه‌مندان رقم بزند. جاذبه‌های گردشگری داخل شهر یزد و به‌ویژه بافت تاریخی یزد، شهرتی جهانی دارند كه ازجمله آن‌ها باید میدان امیرچخماق را نام برد. این میدان با تكیه معروف و دیگر دیدنی‌های اطراف خود، به یكی از نمادهای اصلی یزد تبدیل شده و موقعیت خوبی را برای ثبت عكس‌های یادگاری فراهم كرده است. همچنین مسجدجامع یزد كه بلندترین مناره‌های جفتی جهان را همچون تاجی بر سر نهاده، با كاشی‌كاری‌های چشم‌نوازش به یكی دیگر از سوژه‌های محبوب عكاسان تبدیل شده است. در این میان، می‌توان سری هم به آتشكده زرتشتیان یزد زد و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در این شهر را به نظاره نشست.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi