https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

سرو کهنسال مهریز

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های مهریز  »  سرو کهنسال مهریز
شهر : مهریز
آدرس : مهریز، نزدیک بزرگراه مهریز – انار، پارک سرو کهنسال مهریز
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی - طبیعی
روز بازدید : همه روزه
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : رایگان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : رایگان

سرو کهنسال مهریز دومین موجود زنده استان یزد

درخت سرو کهنسال مهریز از مهم‌ترین آثار طبیعی، دومین موجود زنده استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت‌شده کشور است که درختی دیرینه تاریخ با قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال می‌باشد و در محله تاریخی منگاباد و پارک سرو کهنسال مهریز قرار دارد.

ارتفاع این سرو، بیش از ۳۰ و قطر آن ۷ متر می‌باشد که به علت طوفان‌های شدید و نبود حصار در اطراف آن، حدود ۱۰ متر از ارتفاع آن در سال ۱۳۴۰ هـ.ش شکسته شده است. به اعتقاد مردم محله منگاباد، این سرو تاریخی و باشکوه را فردی به نام «منگ» در کنار قنات اصلی محله کاشته است که هنوز هم پس‌ازاین همه‌سال، همچنان استوار و بانشاط به زندگی خود ادامه می‌دهد.

سرو مهریز در تمامی فصول سال، زیبایی خاص خود را دارد؛ به همین دلیل، در سال‌های اخیر با تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر، در نزدیکی آن یک پارک سرسبز و مناسب استراحت بازدیدکنندگان این اثر تاریخی ساخته شده است.

درخت سرو کهنسال مهریز، در اسفندماه سال ۱۳۸۴ هـ.ش با شماره ۱۴۵۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

امکانات رفاهی نزدیک به درخت سرو کهنسال مهریز شامل مسجد، مغازه و فروشگاه، سرویس بهداشتی، جایگاه سوخت، اقامتگاه و... می‌باشد.

سرو کهنسال مهریز

لازم به ذکر است که علاوه بر سرو کهنسال منگاباد، یک چنار کهنسال و زنده در تنگ چنار بخش مرکزی مهریز و یک درخت زبان‌گنجشک بهادران هم در استان یزد قرار دارد که دیدن آن‌ها، به گردشگران و مسافران عزیز پیشنهاد می‌شود .

مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگر اطراف سرو مهریز نیز به‌قرار زیر است: امامزاده سید غیاث‌الدین، مسجد و حسینیه باغ بهار، مسجد جامع مهرپادین، حمام قدیمی و موزه استریج، بادگیر ۵۵ متری شکی، کوه ریگ، قلعه تاریخی مهریز، چشمه و تفریحگاه غربالبیز، روستای تاریخی و ارگ سریزد، باغ پهلوان پور و... .

سرو کهنسال مهریز

شهرستان مهریز

شهرستان مهریز به‌عنوان باغ شهر فرهنگی و تاریخی استان یزد، در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار گرفته است و دارای هزاران اثر طبیعی و تاریخی می‌باشد.

سرو کهنسال مهریز

وجود نیمی از درختان کهنسال کشور در استان یزد

درختان چند هزارساله، گویای تمدن غنی یزد هستند که هم‌اکنون بیش از نیمی از آن‌ها، در استان یزد قرار گرفته‌اند. مرگ و خواب درختان در زمستان و تولد مجدد آن‌ها در بهار، درخت را همواره به نمادی از جاودانگی و زندگی تبدیل کرده و جایگاه خاصی به آن بخشیده است؛ به‌گونه‌ای که در فرهنگ و باورهای اعتقادی هر سرزمینی، درخت به‌ویژه درختان بزرگ و کهنسال از قبیل «چنار و سرو» بسیار مقدس و دارای قدرت خاصی هستند و مردم، هنوز به آن‌ها دخیل می‌بندند.

این درختان مقدس در ایران، غالباً درختان چنار و سرو هستند که در نظر و اعتقادات مردمی قادرند تا باران بیاورند، خورشید را به تابش وا‌دارند، گله‌ها را فزونی دهند، به زنان در زایش و باروری یاری دهند و سرانجام نذر و حاجت‌ها را برآورده سازند.

سرو کهنسال مهریز

بیش از 50 درخت کهنسال در استان یزد

در استان کویری یزد، بیش از ۵۰ پایه درخت کهنسال شناسایی و ثبت‌شده است که عمدتاً از گونه‌های مختلفی نظیر چنار، سرو، گردو و زبان‌گنجشک می‌باشند. بیشتر درختان کهنسال استان یزد، بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال عمر دارند و نمادی از پایداری و مقاومت مردم قانع و سخت‌کوش کویر، در برابر شرایط نامساعد جوّی هستند. 

سرو کهنسال مهریز

آدرس سرو کهنسال منگاباد مهریز

سرو کهنسال منگاباد مهریز در مهریز و نزدیک به بزرگراه مهریز _ انار در پارک سرو قرار گرفته است. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سرو کهنسال مهریز با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید. 

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi