https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

چشمه تامهر تفت

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های تفت  »  چشمه تامهر تفت
شهر : تفت
آدرس : تفت، جاده یزد _ سورمق، روبروی روستای اسلامیه، چشمه تامهر تفت
نوع جاذبه گردشگری : طبیعی، تفریحی
روز بازدید : همه روزه
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : رایگان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : رایگان

چشمه تامهر تفت به چه معناست؟

چشمه تامهر تفت، یکی از جاهای دیدنی تفت و جاذبه‌های گردشگری یزد می‌باشد که در فاصله 6 كیلومتری شهر تفت واقع شده و از ارزش گردشگری خاصی برخوردار است. «تامهر» چشمه‌ای از بهار تا مهر می‌باشد؛ به این معنا که اغلب از اوایل بهار تا اواخر تابستان، آب نسبتاً خنک و فراوانی دارد اما با شروع فصل پاییز، سطح آب دهی آن كاهش می‌یابد و گاهی کاملاً خشك می‌شود. نام چشمه تامهر نیز كنایه شیرینی به زمان پرآبی چشمه است و همین امر، وجه‌تسمیه آن می‌باشد.

چشمه تامهر تفت

موقعیت جغرافیایی چشمه تامهر تفت

در 5 كیلومتری غرب تفت، روستایی به نام اسلامیه قرار دارد که در كنار آن و پای کوه سهراب، چشمه‌ای از دل زمین می‌جوشد و از صخره سر برمی‌آورد. چشمه‌ای بس گوارا که با درختان سرسبز توت و بید، تابلوی زیبایی از هنرنمایی خداوند را به نمایش گذاشته است.

ازآنجایی‌که دمای استان و شهر كویری یزد هرساله از ابتدای تیر تا پایان مردادماه به گرم‌ترین حد خود می‌رسد، تفرجگاه چشمه تامهر تفت با حداقل اختلاف دمای 7 درجه بهترین مکان در نزدیکی یزد است که می‌توان به آن پناه برد و از سایه درخت، خنکی آب، کوه‌های سر به فلك كشیده و چشم‌انداز سرسبز و زیبای رو به شهر تفت آن استفاده کرد.

حتی در ایام ماه رمضان که طی چند سال با فصل تابستان همراه شده است، مردم دارالعباده یزد سعی می‌کنند که به علت فاصله 50 كیلومتری شهر یزد تا چشمه تامهر تفت، بعد از اذان ظهر به سمت این چشمه حرکت کنند تا در روزه و عبادت آن‌ها خدشه‌ای وارد نشود و درعین‌حال، لحظاتی خنک‌آسای را در زیر خورشید سوزان کویر برای خود فراهم نمایند.

تفرجگاه چشمه تامهر تفت به اکثر شهرستان‌های یزد، تفت، مهریز، میبد، اشكذر و... نزدیك می‌باشد و فاصله مکانی همه این شهرها تا چشمه تامهر، از 5 تا 60 كیلومتر بیشتر نیست که تقریباً 70 درصد مردم استان یزد می‌توانند با طی مسافتی كمتر از 50 كیلومتر به این فضا دسترسی پیدا كنند.

محوطه چشمه تامهر تفت

آب چشمه تامهر از غنی ترین آبهای معدنی

چشمه تامهر تفت با ارتفاع بیش از 300 تا 400 متری خود تا مرکز استان و قرارگیری در میان چندین كوه، ‌به‌گونه‌ای محصور شده که سبب خنک‌تر شدن دمای هوا و زلالی آب آن گردیده است.

آب چشمه تامهر تفت، حاصل از ذوب برف و یخی است كه بر سر و شانه كوه نشسته و در لایه‌های نفوذپذیر آن فرو می‌رود تا به لایه‌ای سفت‌وسخت برسد. آنگاه‌که از نفوذ كردن درمی‌ماند، جاری شده و راهی به سطح می‌جوید و رخ می‌نماید. سپس مسیر خاصی را پیدا کرده و از چند حوضچه كوچك و بزرگ می‌گذرد تا به مزارع و باغ‌های همسایه همچون روستای اسلامیه برسد.

چشمه تامهر هرچند از آب زیادی برخوردار نمی‌باشد اما همین محدود آب، از غنی‌ترین آب‌های معدنی منطقه محسوب می‌شود که بسیاری از مردم بومی و اطراف، برای بردن آب مصرفی روزانه خود به این چشمه مراجعه می‌کنند و از این نعمت الهی، نهایت بهره را می‌برند.

آب چشمه تامهر تفت

چشمه تامهر، منطقه ای گردشگری و مفرح

تفرجگاه چشمه تامهر تفت دارای مساحتی به وسعت 10 هكتار می‌باشد که اخیراً با کمترین دست‌کاری در طبیعت مجهز به مسیری سنگفرش، آلاچیق، سكوی اسکان، انواع درخت، مسیر چشمه سامان یافته، سرویس‌های بهداشتی، پاركینگ 4 هزار متری و ... شده است و زمین اسكیت، فوتبال، والیبال و... نیز در دست ‌ساخت می‌باشد. قطعاً با توسعه منطقه ییلاقی چشمه تامهر تفت، تحولی شگرف در افزایش فضای سبز و مفرح برای مردم استان و حتی خارج از استان نیز ایجاد خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در رونق و پیشرفت آن ایفا کند.

مجموعه چشمه تامهر تفت همچنین پذیرای اغلب مسافران استان‌های جنوبی و غربی نظیر فارس، بوشهر و سایر شهرهای مركزی ایران که به شهر کویری یزد سفر می‌کنند، نیز می‌باشد و حتی مکانی دنج و امن برای استراحت و اقامت شبانه آن‌هاست که در آلاچیق‌های آن به خوابی خوش رفته و از آب‌وهوای خنکش لذت می‌برند.

از دیگر مناطق ییلاقی و روستاهای خوش آب‌وهوای استان یزد می‌توان به آبشار دره گاهان تفت، روستاهای ده بالا، طزرجان، سانیج، بردستان، علی‌آباد و... اشاره کرد که از جاذبه‌های گردشگری یزد و دیدنی‌های تفت و اطراف آن به شمار می‌روند.

منطقه ییلاقی چشمه تامهر تفت

اگر قصد اقامت در شهر ییلاقی تفت و رزرو اقامتگاه سنتی در شهرستان تفت را دارید،  اقامتگاه بوم گردی دو سرو تفتگزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

در هنگام اقامت در شهر خوش آب‌وهوای تفت می‌توانید از تور یک روزه تفت گردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چشمه تامهر تفت با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi