https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

امامزاده جعفر یزد

صفحه اصلی  »  دیدنی های استان یزد  »  دیدنی های یزد  »  امامزاده جعفر یزد
شهر : یزد
آدرس : یزد، بلوار امام زاده جعفر، امامزاده جعفر یزد
نوع جاذبه گردشگری : مذهبی
ساعت بازدید : از ساعت 7 تا 19
روز بازدید : همه روزه
هزینه بلیط گردشگران ايرانی : رایگان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : رایگان

درباره امامزاده جعفر یزد

«ابوجعفر محمد بن علی ملقب به قاسم» از نوادگان علی عریضی و کوچک‌ترین فرزند امام صادق (ع) می‌باشد که سلسله و نسب او، به ابوجعفر محمد بن علی بن عبدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن الامام جعفر صادق (ع) می‌رسد و در میان عامه مردم، به امامزاده جعفر (ع) مشهور است.

سردر و مناره های امامزاده جعفر یزد

روایت است که ابوجعفر، در یكی از کوچه‌های شهر یزد كه بعداً به «كوی حسینیان» معروف شده، به یك مغازه آهنگری در شهر مراجعه و تقاضای كار نموده است. بعدازآنکه تقاضای او، از سوی استاد آهنگر پذیرفته شده، وی در آن مغازه شروع به كار كرده است. روزها، پشت سر هم می‌گذشتند تا آنكه شبی، حاكم و والی یزد در عالم رؤیا، رسول خدا را می‌بیند كه به وی می‌فرمایند: «یكی از فرزندان من، به این‌سو آمده و تقدیر او، در این سرزمین است و از نسل او، فرزندانی به دنیا خواهد آمد؛ او را دریاب و گرامی دار».

مناره های امامزاده جعفر یزد

وقتی‌که والی، از خواب بیدار می‌شود، به تفحص و جستجو می‌پردازد؛ اما چنین شخصی را نمی‌یابد و دوباره، آن حضرت را در خواب دیده و نشانی محل اقامت امامزاده را از ایشان می‌گیرد. والی، شك و تردید به خود راه نداده و صبحدم پس از طلوع آفتاب، در بازار و میدان جستجو می‌کند تا فرزند دلبند پیامبر را می‌یابد. امامزاده، ابتدا از ترس خوف دشمنان، نَسَب خود را مخفی می‌کند؛ اما والی فهمیده و رؤیای خود را بازمی‌گوید. امامزاده جعفر هم وقتی اطمینان خاطر می‌یابد، سرگذشت خویش را بازگو كرده و از میان چوبِ مطهره، شجره‌نامه خود را بیرون می‌آورد و به والی نشان می‌دهد.

ورودی امامزاده جعفر یزد

والی، او را در آغوش می‌گیرد و سر و چشم وی را می‌بوسد. سپس خالصانه، كمر بندگی و خدمت در برابر حضرتش را بسته و بعد از بیعت با وی، از پیروان آن حضرت می‌شود. امیر، دختر خود را برای همسری به محمد پیشنهاد می‌کند و او می‌پذیرد. سپس والی برای داماد و دختر عزیز خود، خانه‌ای عالی در همان «كوچه حسینیان» ساخته و عایدات دو روستای مهم یزد یعنی «فهرج و طزرجان» را به او اختصاص می‌دهد؛ ازاین‌رو، امامزاده جعفر در همان کوچه‌ای كه دكان آهنگری واقع شده بود، زندگی کرده و آن را «كوچه حسینیان» می‌نامند.

امامزاده جعفر یزد، در سال 412 هـ.ش وفات نموده و در محلی كه خود وصیت فرموده بود، به خاك سپرده شده است.

نمای بیرونی امامزاده جعفر یزد

خانه حسینیان

جالب است بدانید که امروزه در محله فهادان یزد، خانه‌ای به نام «خانه حسینیان یا طاق بلندها» وجود دارد كه هم‌جوار حسینیه‌ای به نام «حسینیه هشت» می‌باشد. در تحقیق كاملی كه درباره شکل‌گیری این خانه صورت گرفته است، مشخص شده كه بنای حاضر، متعلق به دوره ایلخانی و احتمالاً مرتبط با «سید ركن الدین و سید شمس‌الدین» از نوادگان امامزاده می‌باشد و درباره قبل از آن هم نمی‌توان به‌صراحت اظهارنظر نمود؛ هرچند این امكان وجود دارد كه سید رکن‌الدین و شمس‌الدین، بعدها در محل خانه قدیمی اجداد خود، آن را ساخته باشند.

گنبد امامزاده جعفر یزد

داستانی درباره کرامت امامزاده جعفر یزد

در همه كتب تاریخی، _پس از ذكر داستان ورود امامزاده جعفر به یزد_ به داستان یک شیر اشاره شده كه در بیشه اطراف یزد می‌زیسته و مردم از ترس وی، به امامزاده شكایت می‌برند و ایشان نیز آن شیر را رام می‌کنند. یك روز آن شیر، نزد امامزاده جعفر آمده و بعد از گذاشتن سرش بر پای او، جان می‌دهد. سپس امام‌زاده بفرمود تا او را شسته و كفن كنند و روی به قبله دفن نمایند. خود نیز وصیت كرد كه چون من وفات كنم، مرا نزدیك شیر دفن كنید.

امامزاده جعفر یزد

آدرس امامزاده جعفر یزد

امام‌زاده جعفر در مركز شهر یزد، خیابان و محله‌ای كه به نام مبارک حضرت امامزاده جعفر (ع) متبرک شده، قرار گرفته است.

مجموعه امامزاده جعفر یزد، در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۳۸۷ هـ.ش با شماره ۲۳۲۰ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد امامزاده جعفر یزد با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.

پشتيبان آنلاين سايت
پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi