https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین جاذبه های گردشگری ابرکوه

تاریخ ثبت : 19 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین جاذبه های گردشگری ابرکوه
بهترین جاذبه های گردشگری ابرکوه بهترین جاذبه های گردشگری ابرکوه

شهرستان تاریخی ابرکوه از قدیمی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد که در مرکز ایران و استان یزد قرار گرفته است. وجه‌تسمیه «ابرکوه» به علت مکان آن در پای كوه می‌باشد که به آن «برِ كوه یا کنار کوه» می‌گفتند و کم‌کم در گویش مردم به «ابركوه» تبدیل شد. شهرستان ابرکوه در روزگاری نه‌چندان دور، به علت قرارگیری بر سر راه تجاری، بسیار مهم و پرآوازه بوده‌ که اینک آثار باستانی و تاریخی زیادی را برای ما به یادگار گذاشته است. جاذبه‌های بسیار دیدنی و تاریخی شهرستان ابرکوه بیش از 400 اثر می‌باشد که این شهرستان را به یکی از  14 شهر نمونه گردشگری کشور شاخص نموده و تاکنون تعداد 128 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرو ابرکوه

سرو ابرکوه، درختی 4000 ساله و معروف به نگین سرسبز کویر می‌باشد که با ارتفاع ۲۵ متر، قطر تنه ۵ متر و قطر تاج ۱۴ متر ثبت جهانی شده است. هرچند که از عمر این موجود زنده و زیبای ابرکوه سالیان درازی می‌گذرد و به‌نوعی یکی از پیرترین موجودات کره زمین است اما همچنان شاداب و سرزنده به حیات خود ادامه داده که همین امر، آن را به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ابرکوه تبدیل نموده است. به‌طورکلی، سرو در فرهنگ ایران جایگاهی خاص و منحصربه‌فرد دارد و به‌عنوان نماد ملی درخت ایران در دنیا شناخته شده که بیانگر استقامت و سربلندی ایرانیان است.

خواندن نوشته سرو ابرکوه به شما پیشنهاد می‌شود.

سرو ابرکوه

خانه آقازاده ابرکوه

خانه آقازاده ابرکوه یکی از زیباترین خانه‌های ابرکوه است که در بافت تاریخی محله دروازه میدان ابرکوه قرار دارد. سید حسین ابرقویی یكی از ثروتمندان ابركوه در دوره قاجار می‌باشد که دستور ساخت این خانه ۸۲۰ متری را داده است، خانه‌ای که طرح جالب آن، از سال ۱۳۹۳ بر روی اسکناس‌های دوهزارتومانی نقش بسته است. خانه آقازاده ابرکوه در 3 جبهه و مناسب برای هر یک از فصول سال می‌باشد و جالب‌ترین قسمت آن، بادگیری 2 طبقه با 18 متر ارتفاع و 19 درجه برای خنک‌سازی و یک کلاه‌فرنگی برای نوررسانی به تالار خانه و فضای زیرین آن می‌باشد. خانه آقازاده ابرکوه یزد در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اقامت در این مجموعه زیبا به صفحه خانه آقازاده ابرکوه مراجعه کنید.

خانه آقازاده ابرکوه

مسجد جامع ابرکوه

مسجد جامع ابرکوه یا مسجد دو قبله، تقریباً در وسط شهرستان ابرکوه قرار دارد و تماماً از خشت خام می‌باشد. پایه‌ریزی مسجد عظیم ابرکوه در قرون اول و دوم گذاشته شده و در قرون بعد، آن را در هر دوره‌ای تکمیل نموده‌اند تا در دوره ایلخانی به شکل کنونی درآمده و به‌طورکلی، آثار دوره‌های مختلف پیش از اسلام تا قرون ۱۳ و ۱۴ هجری در آن مشاهده می‌شود. اساس بنای مسجد جامع ابرکوه، 4 ایوان با حیاطی مربع‌مستطیل می‌باشد. این مسجد، علاوه بر چند دهلیز و دو شبستان، سردابه‌ای به ابعاد ۱۰ در ۱۰ در میان صحن نیز دارد که بعد از دوره مغول، در امتداد ایوان بزرگ، یک نمازخانه ساخته‌اند. مسجد ابرکوه دارای ۵ محراب با انواع نقوش اسلیمی و گیاهی به همراه کتیبه‌هایی با خطوط نسخ و کوفی می‌باشد. قبله مسجد جامع ابرکوه را مثل دوره مغول ساخته‌اند؛ محراب بزرگ یا اولیه مسجد با جهت قطب مغناطیسی شمال ۴۷ درجه اختلاف دارد که در کنار آن، با ساخت محراب کوچکی با ۳۰ درجه انحراف، قبله قبلی را اصلاح کرده‌اند. مسجد جامع ابرکوه با مجموعه‌ای سرشار از انواع هنرهای اصیل معماری به شماره ۱۹۷ در تاریخ ۹ مردادماه سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب مسجد جامع ابرکوه را مطالعه کنید.

مسجد جامع ابر کوه

یخچال خشتی ابرکوه

یخچال خشتی ابرکوه از سری یخچال‌های قدیمی ابرکوه با قدمتی مربوط به عهد قاجار است که در مدخل شهر ابرکوه یزد و معروف به یخچال خشتی ورودی ابرکوه می‌باشد. یخچال خشتی ابرکوه؛ سازه‌ای مخروطی شکل با نقشه‌ای مدور و به‌صورت پله‌پله ساخته شده که یکی از ویژگی‌های اصلی و برجسته این بنا، طراحی و فرم ساخت آن می‌باشد. به‌طورکلی یخچال‌ها دارای ۴ بخش اصلی شامل حوض‌بند، مخزن یخ، گنبد بزرگ روی انباره و دیوارهای سایه‌انداز با ارتفاع ۲۰ متر است که مربوط به عهد قاجار و از جنس سنگ، گِل، خشت ‌خام، آهک و چوب هستند. طرز کار یخچال خشتی ابرکوه این‌گونه بوده که در شب‌های سرد زمستانی، بیرون از یخچال حوضچه‌هایی را تعبیه کرده و آب را درون آن جاری می‌ساختند تا یخ بزند. سپس این یخ‌ها را برداشته و درون چاله بزرگ یخچال می‌ریختند، این کار در تمام شب‌های زمستان تکرار می‌شده است. تا به‌وسیله این یخچال‌های قدیمی با انجام ۳ مرحله یخ‌سازی، یخ‌داری و تحویل یخ در تابستان بتوانند از یخ‌ها استفاده نمایند. یخچال خشتی ابرکوه با شماره ثبت ۷۷۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دیدن عکس‌هایی زیبا به صفحه  یخچال خشتی ابرکوه سر بزنید.

یخچال خشتی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه با قدمتی مربوط به ‌پیش از اسلام و دوره دیلمیان در قرن ۵ هجری، نخستین اثر ثبت‌شده تاریخی استان یزد است که نمونه‌ای از یک برج سنگیِ ۱۰۰۰ ساله می‌باشد. گنبد عالی ابرکوه، آرامگاه «امیر عمیدالدین شمس‌الدوله دیلمی» نوه نصر بن حسن بن فیروزان دیلمی حاکم ابرکوه در دوره سلجوقیان است که در سال 435 هـ.ش به دستور «فیروزان» فرزند امیر بنا شدگنبد عالی ابرکوه، مقبره‌ای سنگی به ارتفاع ۲۲ و ضخامت ۲ متر با روکش آجری، محکم‌ترین بنای ابرکوه می‌باشد که بر روی کوهی بلندبالا و از جنس سنگ مقاوم ساخته شده و این‌گونه است که لقب یکی از سالم‌ترین گنبدهای دوره‌ی سلجوقی و دیلمیان را برای خود به دست آورده است. ازنظر طراحی، بنای گنبد عالی در ابرکوه ، مشابه بناهای قرون سوم و چهارم هجری و برج‌های مقبره‌ایِ شمال کشور از قبیل گنبدکاووس، برج خرقان و... می‌باشد. همچنین مصالح گچ و ساروج به‌کاررفته در این بنای باعظمت نیز مشابه سبک معماری اغلب عمارت‌های دوره ساسانیان است. گنبد ابرکوه یزد در سال ۱۳۱۲ هـ.ش به شماره ۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ شده است.

گنبد عالی ابرکوه

اگر تمایل دارید درباره این سازه تاریخی و زیبا بیشتر بدانید خواندن مطلب گنبد عالی ابرکوه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی در کنار تورلیدری مجرب دارید، سفرهای رادینا تور گردشگری ابرکوه را برای شما تدارک دیده است.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi