https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

تاریخ ثبت : 01 خرداد 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک
کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

معرفی کویر بهاباد

کویر بهاباد در 200 کیلومتری شرق یزد واقع شده که از شمال به کویر ساغند، از جنوب به استان کرمان، از غرب به شهر بافق و از شرق به کویر لوت و منطقه حفاظتی بکر نایبندان محدود می‌شود.

در حوضه آبریز دشت كویر، رودخانه شور (مهم‌ترین رود منطقه) جریان دارد که از کوه‌های آسفیچ و بنستان سرچشمه گرفته و به دشت كویر می‌ریزد.

منطقه كویری بهاباد ازنظر آب و هوایی در ناحیه گرم و خشك قرار گرفته و به خاطر وجود شن‌های روان، تپه‌های شنی، لخت بودن دشت‌ها و کوهستان‌ها؛ باد به‌صورت طوفان‌های سهمگین شنی با سرعت 90 کیلومتر در ساعت می‌وزد. در این منطقه میزان بارندگی بسیار کم و متوسط سالیانه آن بین 100 تا 350 میلی‌متر می‌باشد كه با توجه به ارتفاعات، متغیر است.

نوسانات درجه حرارت منطقه کویری بهاباد بسیار متغیر می‌باشد به‌گونه‌ای که گاهی از 45 درجه سانتی‌گراد بالای صفر به 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر تغییر پیدا می‌کند. 

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

جاذبه های طبیعی کویر بهاباد

در آسمان کویر شرقی بهاباد هیچ‌گونه آلودگی نوری وجود ندارد؛ آن‌چنان‌که آسمان شب غرق در ستاره شده، سیاره مشتری همچون چراغی می‌درخشد و کهکشان مثلث نیز به‌وضوح دیده می‌شود و این منطقه را به یکی از بهترین رصدگاه‌ها تبدیل نموده است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه؛ کوه‌های بلند و برف‌گیر، نمک‌زارها، تپه‌های ماسه‌ای بزرگ، زمین‌های پلاگون و... می‌باشد که این منطقه و کویر را بسیار تماشایی کرده است.

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

کوه ریگ جاذبه درمانی بهاباد

کوه ریگ از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بهاباد می‌باشد که در روستای احمدآباد بهاباد قرار گرفته و از طریق قلعه جنت‌آباد قابل‌دسترس است.

کوه ریگ بهاباد به تَلی از ماسه‌های تمیز و بدون خاک گفته می‌شود که به‌صورت تپه بسیار بزرگی در نزدیکی یکی از کوه‌های بهاباد شکل گرفته است. ریگ‌های این کوه در طول روز به خاطر تابش مستقیم نور خورشید، بسیار داغ می‌باشد.

به اعتقاد مردم؛ رفت‌وآمد در سطح کوه ریگ ، نوعی ورزش است و به دلیل ریگی بودن آن، اغلب تا نیمی از پا در این ریگ‌های داغ فرو رفته که باعث درمان دردهای عضلانی پا و کمر می‌گردد.

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

پوشش جانوری کویر بهاباد

کویر بهاباد ازنظر زیستی، ارزش زیادی دارد که وجود حیوانات کمیابی همچون هوبره، زاغ بور، جبیر، پلنگ، جغد، یوزپلنگ، کاراکال، روباه و... گواه این امر می‌باشد و همچنین یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ نادر ایرانی می‌باشد.

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

پوشش گیاهی منطقه

منطقه بهاباد بیش از 2000 گونه گیاهی دارد كه اغلب آن‌ها دارویی، بازدانگان، 2 گروه بوته‌ای چوبی، گیاهان یک‌ساله عمر کوتاه و درختچه‌ای می‌باشند.

در یك اكوسیستم؛ هرچقدر تنوع گونه‌ای بیشتر باشد، شبکه‌های حیاتی پیچیده‌تر و زنجیره‌های غذایی طولانی‌تر می‌شود که در نتیجه باعث پایدارتر شدن منطقه شده و از شرایط خودتنظیمی و خودگردانی بیشتری برخوردار می‌گردد.

کویر بهاباد با آسمانی کاملا بکر و تاریک

اگر قصد اقامت و رزرو اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی شهرستان بهاباد را دارید، اقامتگاه بوم گردی ده عروس بهاباد گزینه مناسبی جهت رزرو به شمار می‌آید.

هنگام اقامت در شهر تاریخی بهاباد می‌توانید از تور یک روزه یزدگردی و تورهای کویر نوردی باکیفیت رادینا استفاده نمایید.    

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کویر بهاباد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi