https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

تاریخ ثبت : 19 آذر 1398 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  جاهای دیدنی زرتشتیان یزد
جاهای دیدنی زرتشتیان یزد جاهای دیدنی زرتشتیان یزد

شهر یزد از دیرباز یکی از مهدهای تمدن زرتشت در ایران بوده که تا به امروز بناها و زیارتگاه‌های زیادی از زرتشتیان در یزد به‌ جای مانده است. در ادامه به عمده‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

زیارتگاه چک‌چک یزد

چک‌چک (پیر سبز) نام زیارتگاهی در ۳۷ کیلومتری شهرستان اردکان است که زرتشتیان معتقدند این مکان محل ناپدید شدن نیک بانو دختر یزدگرد سوم می‌باشد.

بعد از رسیدن به این زیارتگاه و بعد از مقداری پله نوردی در مسیری زیبا و سنگی، وارد زیارتگاهی می‌شوید که صدای چکیدن آب از سقف و ظروفی که در زیر محل چکیدن قطرات آب قرار گرفته، نظرتان را جلب می‌کند. بدون اغراق در این زیارتگاه شما حسی چنان زیبا و عمیق را تجربه می‌کنید که تا آخر عمرتان هر موقع که از کشمکش‌های زندگی شهری و روزانه خسته شدید، می‌خواهید که دوباره به اینجا بیایید و به تماشای آتش و آتشدان، عودها، محراب بپردازید و از شور جشن مهرگانش که به مدت چهار روز از ۲۴ خرداد برگزار می‌شود، نهایت لذت را ببرید.

زیارتگاه چک چک

آتشکده پیر هریشت اردکان یزد

آتشکده پیر هریشت یزد در ۱۵ کیلومتری شهرستان اردکان و در بالای کوه قرار گرفته است. در ۱۸ فروردین هرسال مراسمی به نام هیرومبا در آتشکده پیر هریشت اردکان برگزار می‌شود که در صورت علاقه می‌توانید در این تاریخ به یزد سفر کنید. در این آتشکده اتاق کوچکی وجود دارد که محل نگهداری آتش است و زرتشتیان معتقدند که گوهر بانو دختر یزدگرد سوم در این مکان غیب شده است.

آتشکده پیر هریشت

آتشکده یزد یا آتشکده بهرام

از میان تمام آتشکده‌های یزد، آتشکده بهرام یا ورهام در شهر یزد از همه معروف‌تر است و در ایام تعطیل گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. آتشکده یزد دارای دو بخش ساختمان و باغ است که در ساختمان آن آتش در یک جایگاه قرار گرفته و مهم‌ترین نیایش‌های دینی زرتشتیان در این مکان صورت می‌گیرد.

از اصلی‌ترین قسمت‌های این آتشکده، قسمتی است که آتش همیشه روشن ۱۵۰۰ ساله در آن نگهداری می‌شود و به شخصی که مسئول انجام این کار است هیربد گفته می‌شود.

آتشکده یزد

زیارتگاه پیر نارکی یزد

 

 

زیارتگاه پیر نارکی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی یزد، در میان دره‌ای که با سه کوه محصورشده، قرار گرفته و در راستای یادبود دختر یزدگرد سوم ساخته شده است. بهترین زمان برای بازدید از این زیارتگاه ۱۲ تا ۱۶ مرداد است که مراسم سروش ایزد در این زیارتگاه برگزار می‌شود و نیایش اهورامزدا از اصلی‌ترین برنامه‌های این مراسم است.

باید یادآور شد که برای آسایش مسافران و گردشگرانی که هرساله به این زیارتگاه می‌آیند، مکان‌هایی به نام خیله در نظر گرفته شده است.

زیارتگاه پیر نارکی یزد

زیارتگاه پارس بانو

یکی دیگر از زیارتگاه‌های زرتشتیان یزد در شهرستان اردکان واقع شده که به نام زیارتگاه پارس بانو در روستای زرجوع می‌باشد. این زیارتگاه با گنبد سرو مانند و سفیدش که به یاد یکی از دختران یزدگرد سوم ساخته شده، هرساله در ۱۳ الی ۱۷ مردادماه پذیرای زرتشتیان و علاقه‌مندان است. بازدیدکنندگان در این ایام می‌توانند در مراسم زیبای اوستاخوانی شرکت کرده و در کنار درختان بادام اطراف زیارتگاه، روز زیبایی را بگذرانند.

زیارتگاه پارس بانو

دخمه های زرتشتیان یزد

به محل دفن مردگان زرتشتی اصطلاحاً دخمه گفته می‌شود؛ البته این کار در قدیم مرسوم بوده و در حال حاضر از دخمه‌ها فقط به‌عنوان مکان‌هایی قدیمی برای بازدید استفاده می‌شود. 

دخمه‌ تاریخی یزد _برج خاموشان یا برج سکوت_ بر روی کوه دخمه و در منطقه صفائیه یزد واقع شده است. بر روی این کوه دو عمارت قدیمی به نام‌های گلستان و مانکی هاتریا مشاهده می‌شود که در سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۲۳۵ هجری شمسی ساخته شده‌اند.

دخمه های زرتشتیان

علاوه‌بر دخمه یزد، دخمه چم شهرستان تفت، دخمه فیروزآباد و دخمه اردکان ازجمله دخمه‌های استان یزد هستند که می‌توانید برای بازدید آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین اگر تمایل دارید تا با دیگر جاذبه‌های دیدنی زرتشتیان در یزد آشنا شوید، کافی است که اینجا کلیک کنید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi