https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

راهنمای سفر به میبد

تاریخ ثبت : 31 خرداد 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  راهنمای سفر به میبد
راهنمای سفر به میبد راهنمای سفر به میبد

سفر به میبد

اگر هنوز مردد هستید که به شهرستان میبد در یزد سفر کنید یا خیر، در این سفر مجازی با ما همراه شوید تا شما را با خود به دل شهری هفت‌هزار ساله ببریم؛ شهری که کوچه‌هایش با سردرها، گنبدهای آجری و بناهای خشتی تزئین شده است. در این سفر اعجاب انگیز، زیباترین دیدنی‌های میبد پیش رویتان قرار می‌گیرد و هر روزش برای شما خاطره‌انگیز و سرشار از شادی، آرامش و تجربه حس ناب بودن در شهری کهن است.

شهر میبد کجای ایران است و چگونه به آنجا برسیم؟

میبد به عنوان یكی از شهرستان‌های شمالی استان یزد، در كنار شهرستان‌های اردكان و اشكذر و تفت قرار گرفته و از سمت غرب نیز مرز مشتركی با استان اصفهان دارد. درصورت حركت از تهران به مقصد میبد و بدون هیچ‌گونه توقفی در طول مسیر، می‌توان طی 6 ساعت خود را به این شهر زیبا و تماشایی رساند؛ البته اقلیم بیابانی و خشک این مسیر، معمولاً مسافران را مجبور می‌کند كه حداقل برای یک‌بار، بین راه و در جایی حوالی کاشان استراحت كنند.

باید گفت كه قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس هم توقفی در این شهر دارند و گزینه مناسبی برای سفر به میبد محسوب می‌شوند. همچنین درصورت تمایل به سفر با اتوبوس می‌توان از اتوبوس‌های ترمینال آزادی تهران به میبد حرکت كرد. با این حال، به دلیل عدم وجود فرودگاه در شهر میبد، جهت سفر هوایی باید ابتدا به شهر یزد پرواز كرد و سپس با تاکسی‌های فرودگاه شهید صدوقی، مسافتی 56 کیلومتری را تا میبد طی نمود.

مکان های تاریخی و منحصر به فرد میبد

نارین قلعه میبد

شاید تا به امروز از این موضوع اطلاع نداشته اید که نارین قلعه میبد که به آن کهن‌دژ یا دژ دالان نیز گفته می‌شود، قلعه‌ای هفت‌هزار ساله و بیضی‌شکل است که شهری با حمام، بازار، گذرگاه، اتاق‌های تودرتو همراه با راه‌های زیرزمینی را درون خود دارد.

این قلعه بر فراز تپه‌ای بلند ساخته شده و به خوبی به همه شهر اشراف دارد، در درون دیوارهای بلند قلعه سوراخ‌هایی برای عبور نور و تأمین روشنایی درون قلعه وجود دارد. در گشت‌وگذاری که درون این قلعه می‌زنید متعجب خواهید شد از این همه مهندسی دقیق. بعضی از مردم محلی اعتقاد دارند نارین قلعه میبد در زمان حضرت سلیمان به دست یکی از دیوهای تحت امر ایشان ساخته شده و تا به امروز هیچ کشوری نتوانسته ادعا کند که بنایی قدیمی‌تر از آن وجود دارد!

این قلعه هفت‌هزار ساله و تاریخی در خیابان امام میبد و در میدان شهرداری این شهر واقع شده است.

راهنمای سفر به میبد

کاروانسرا و چارپارخانه شاه‌عباسی

بازدید از کاروانسرا و چاپارخانه شاه‌عباسی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بخش‌های تماشایی، دست‌كم به چند ساعت زمان برای گشت‌وگذار نیاز دارد. با ورود به این كاروانسرای تاریخی، ایوانی آجری به همراه چهار بادگیر مشاهده می‌شود كه نسیم خنک سراسر آن، حكایت از عملكرد خوب و دقیق بادگیرها برای خنک‌سازی فضای درون كاروانسرا دارد و تفاوت وسایل سرمایشی دوران صفویه با امكانات امروزی را به خوبی نشان می‌دهد. همچنین در دورتادور کاروانسرا حجره‌هایی به چشم می‌خورد که می‌توان در آن‌ها استراحت كرد و ضمن نوشیدن یک چای داغ و معطر، به تماشای حوض‌خانه هشت‌ضلعی زیبای وسط بنا پرداخت.

توصیه می‌كنیم كه پس از بازدید كاروانسرا و استراحتی كوتاه در آن، به دیدن بنای دژمانند چاپارخانه در نزدیکی کاروانسرا بروید و شكوه معماری گذشته را از نزدیک تماشا كنید. لازم به ذكر است كه کاروانسرای شاه‌عباسی، در بلوار قاضی میرحسین میبد قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی می‌باشد.

راهنمای سفر به میبد

موزه زیلوی میبد 

بازدید از کاروانسرای شاه‌عباسی میبد، تنها به فضای درون کاروانسرا و چاپارخانه كنار آن محدود نمی‌شود؛ بلكه در ضلع شرقی کاروانسرا نیز یک موزه تماشایی و شگفت‌انگیز به نام موزه زیلو و پلاس میبد با دیدنی‌هایی چشم‌نواز، بازدیدكنندگان را به سوی خود فرامی‌خواند. این موزه كه در نوع خود در سراسر ایران منحصربه‌فرد و تک است، محل نگهداری و نمایش گنجینه‌ای گران‌بها از زیلوهای قدیمی می‌باشد که از قدیمی‌ترین آن‌ها باید به زیلوی مسجدجامع یزد اشاره كرد. ویژگی جالب دیگر موزه زیلوی میبد این است كه در كنار تماشای آثار تاریخی آن، می‌توان به طور زنده با روند بافت زیلو آشنا شد و این هنر زیبای شهر جهانی زیلو را از نزدیک مشاهده نمود.

راهنمای سفر به میبد

یخچال خشتی میبد

یخچال خشتی میبد به عنوان یكی از دیدنی‌های خاص و متفاوت این شهر، بر سر راه کاروانسرا و چاپارخانه میبد در بلوار قاضی میرحسین قرار گرفته و با ساختمان گنبدی‌شکل خود، بازدیدكنندگان را به دل تاریخی كهن و اسرارآمیز می‌برد. این گودال شش متری كه در دوران صفویه به وجود آمده، نقش یخچال‌ها و فریزرهای امروزی را داشته؛ به طوری که طی فصل زمستان، یخ‌های طبیعی را درون آن می‌گذاشتند و با پوشاندن آن‌ها توسط کاه، در فصل تابستان از یخ‌ها استفاده می‌كردند.

از آنجایی كه در گذشته، یخ ارزش اقتصادی زیادی داشته و به عنوان کالایی گران‌بها در میان طبقات مرفه جامعه به فروش می‌رسیده؛ لذا یخچال خشتی میبد نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده یخ در قدیم، از رونق خوبی برخوردار بوده است. اگر شما هم كنجكاو شده‌اید كه بدانید طرز كار یخچال میبد و نحوه نگهداری یخ در آن از زمستان تا تابستان سال بعد چگونه بوده، حتماً سری به این سازه تماشایی بزنید.

راهنمای سفر به میبد

موزه سفال میبد

اگر به موزه‌گردی و بازدید از اشیای تاریخی و قدیمی علاقه دارید، سفر به میبد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. از آنجایی كه موزه‌های این شهر اکثراً در بناهای تاریخی احداث شده‌اند؛ لذا با تماشای آن‌ها می‌توان با یک تیر، دو نشان زد و از بنای تاریخی موزه هم دیدن كرد. در همین بلوار قاضی و خیابان شهید جعفری‌نژاد، موزه سفال میبد هم با حدود 100 کوزه و ظرف سفالی قرار گرفته که قدیمی‌ترین آن‌ها، مربوط به دوره مادها می‌باشد. این موزه كه در آب‌انبار حاج‌علی میبد واقع شده، امكان تماشای بنای قاجاری خود را نیز برای بازدیدكنندگان فراهم می‌آورد. اگر سری به میبد زدید، بازدید از این موزه و آب‌انبار را حتماً در برنامه‌های خود قرار دهید و به دیدن زیبایی‌های بی‌شمار آن بروید.

راهنمای سفر به میبد

کبوترخانه میبد

یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد میبد کبوترخانه آن است که قطعاً بازدید از آن را تا مدت‌ها در خاطر خواهید داشت و به عنوان تجربه‌ای جالب برای دوستانتان تعریف خواهید کرد. این کبوترخانه در خیابان فرمانداری میبد قرار گرفته است.

کبوترخانه میبد قلعه‌ای شش‌ضلعی است که در آن برجی استوانه‌ای‌شکل و خشتی قرار گرفته و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. در درون ستون‌های خشتی این برج، چهارهزار لانه کبوتر تعبیه شده که در هر لانه کوچک یک کبوتر نگهداری می‌شود. معماری خاص این کبوترخانه آن را از ورود پرنده‌های وحشی، مارها و هر جانور دیگری که ممکن است به کبوترها آسیب بزند حفظ می‌کند. ایده ساخت کبوترخانه مربوط به این مسئله است که کود طبیعی در صنعت چرم‌سازی و کشاورزی کاربرد زیادی دارد.

راهنمای سفر به میبد

قلعه بارجین میبد

یكی از روستاهای زیبای شهرستان میبد، روستای بارجین نام دارد كه جاذبه گردشگری شگفت‌انگیزی به نام قلعه بارجین را در خود حفظ كرده و به مقصد محبوبی برای گردشگران تبدیل شده است. این قلعه كه قدمتی چندصد ساله دارد، به دست حاکمان زرتشتی بنا شده و نمایانگر هوش و نبوغ گذشتگان در احداث بناهای مستحكم می‌باشد.

در میانه قلعه خشتی بارجین که بایستیم، گویا صدای ولوله و آشوب مردمان قدیم را می‌شنویم که از ترس حمله قبایل اطراف، به این دژ پناه آورده‌اند. قلعه بارجین، یک اتاق بزرگ مشرف به حیاط نیز دارد كه احتمالاً محل حضور حاكم و همراهان وی به‌ویژه در حین نظارت بر جنگ‌ها بوده است. این قلعه با كاربری دفاعی و نظامی‌اش، اهمیت زیادی در گذشته داشته و امروزه نیز با صلابت و شكوه خود، هر بازدیدكننده‌ای را به وجد می‌آورد.

اگرچه سفر به میبد در هر فصل از سال، می‌تواند خاطره‌انگیز و جذاب باشد؛ اما بازدید از این شهرستان در ماه محرم نیز حال‌وهوای به‌خصوصی دارد. در ایام عزاداری‌های محرم می‌توان در میبد، شاهد آیین‌ها و رسوم خاصی بود كه برخی از آن‌ها عبارتند از: تعزیه‌خوانی، مراسم شاه‌حسن شاه‌حسین، مراسم سنگ زنی و... .

قلعه بارجین

اقامت در میبد

شهر میبد به دلیل جذب گردشگران بسیاری از گوشه‌وكنار ایران و جهان، اقامتگاه‌های متعدد و مناسبی دارد كه ازجمله آن‌ها می‌توان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های میبد با امكاناتی لوكس و مجهز اشاره كرد. درصورت تمایل به اقامت در میبد و تماشای دیدنی‌های آن، می‌توانید مجموعه‌ای از بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر، در بخش هتل های میبد ببینید و رزرو کنید.

به‌علاوه، چنانچه علاقه‌مند به گشت‌وگذار در شهر تاریخی میبد با یک تور تفریحی خاطره‌انگیز هستید، می‌توانید از تور چک‌چک، میبد نیز استفاده کنید و در دل تاریخ قدم بزنید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi