https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

در سفر به اردکان کجا بریم؟

تاریخ ثبت : 02 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  در سفر به اردکان کجا بریم؟
در سفر به اردکان کجا بریم؟ در سفر به اردکان کجا بریم؟

راهنمای سفر به اردکان

اردکان، سرزمینی مقدس (ارد به معنای مقدس + کان به معنی سرزمین) است که با وسعت ۲۴ هزار کیلومتری خود، از بزرگ‌ترین شهرهای استان یزد محسوب می‌شود.

این شهر تاریخی با شگفتی‌ها و زیبایی‌هایش، از قدیم‌الایام به «یونان کوچک» معروف بوده است و با قرار گرفتن در قلب کویر مرکزی ایران (یزد) و مرکز مثلث گردشگری خرانق، چک‌چک و عقدا یکی از بهترین شهرستان‌های گردشگری استان یزد به شمار می‌رود.

راهنمای سفر به اردکان

شهرستان کهن‌تاریخ اردکان، هنوز بافت تاریخی و زنده خود را حفظ کرده و با داشتن صدها بنای تاریخی نظیر مسجد، زیارتگاه، حسینیه، بازار، حمام، آب‌انبار، کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک، ساباط و خانه‌های بادگیردار یک‌طرفه خاص این منطقه، شایسته ثبت جهانی است.

راهنمای سفر به اردکان

خانه‌های بهشت‌گونه در لابلای دربندها، کوچه‌ها و ساباط‌های خشتی که عطر خوش کاهگل و خاطره را در هم می‌آمیزد و دنیایی از آرامش را به پیش روی آدمی می‌آورد.

شهر اردکان بیشترین زیارتگاه‌های زرتشتیان را به خود اختصاص داده که این امر، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و زرتشتیان می‌باشد. این شهر همچنین دارای عریض‌ترین بادگیر جهان، ده‌ها رشته‌قنات جاری و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است.

بهترین زمان سفر به اردکان

اگرچه شهرستان اردكان با جاذبه‌های متنوع و گوناگون خود، در هر فصلی از سال پذیرای گردشگران است؛ اما نهم آذرماه، ازجمله روزهای مهم زرتشتیان می‌باشد كه موجب تجمع زرتشتیان و برگزاری مراسم ویژه‌ای در این شهرستان شده است. طی این روز، جشن آذرگان در بسیاری از پرستشگاه‌‌ها و آتشکده‌‌های زرتشتیان اردکان اجرا می‌‌شود که برای دیدن آن، می‌توان در این تاریخ به اردکان سفر کرد.

به طور كلی، در شهرستان اردكان نمونه‌های بسیاری از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی زرتشتیان به چشم می‌خورد كه این منطقه را به یكی از مراكز اصلی پیروان آئین زرتشتی در ایران تبدیل كرده است. زیارتگاه چک‌چک به‌عنوان یكی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان، در این شهرستان قرار دارد و در گوشه‌ای دیگر از اردكان هم زیارتگاه پیر هریشت مشاهده می‌شود.

جشن آذرگان

شبکه جاده ای و راه های ارتباطی اردکان

اردکان اولین شهرستان واقع در سرراه یزد به تهران، اصفهان و دیگر شهرهای شمالی و غربی است که به همین علت، از نظر ارتباطات جاده‌ای و راه‌های دسترسی دارای اهمیت می‌باشد.

یکی از این راه‌ها که راه اصلی به شمار می‌رود راه اردکان، عقدا و نایین است که از نایین به اردستان، کاشان، قم و تهران می‌رود. راه دیگر؛ راه اردکان، چوپانان و سمنان می‌باشد که استان یزد را از طریق یک جاده آسفالته به استان سمنان، مازندران و شمال کشور متصل می‌سازد. راه سوم نیز از توت و حاجی‌آباد زرین به بیاضه و بخش خور و بیابانک نائین می‌پیوندد. مسیر آخر و فرعی دیگر هم از عقدا و دهستان نارستان و رباط خرگوش به ورزنه و اصفهان ارتباط دارد. البته قابل ذکر است که محور یزد، اردکان، عقدا و نائین تماما، چهاربانده است و مسیرهای رفت‌وآمد آن جداگانه می‌باشد.

شبکه ریلی و هوایی شهرستان اردکان

از آنجایی كه شهرستان اردکان فاقد فرودگاه است، باید به صورت زمینی به یزد رفت و درصورت تمایل از آنجا سفر هوایی داشت. اما باید دانست كه اردکان ازنظر شبکه ریلی کشور نیز دارای اهمیت و موقعیت ویژه‌ای می‌باشد. این شهرستان علاوه بر قرارگیری در مسیر خط آهن تهران_یزد، به وسیله بادرود نیز به خط آهن اصفهان مرتبط است. همچنین خط راه‌آهن دیگری در این شهرستان وجود دارد که چادرملو را به ایستگاه اردکان متصل می‌کند و حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد. به همین دلیل، اردکان یکی از کانون‌های عمده ریلی جنوب شرق کشور به حساب می‌آید که هر ساله مسافر و بار زیادی را جابجا می‌کند.

اقامت در اردکان

شهر تاریخی اردکان با سازه‌های بی‌شمار خود، مقصد خوبی برای گردش‌های چند روزه به حساب می‌آید؛ چراكه بازدید از همه دیدنی‌های اردكان و تماشای جلوه‌های باشكوه آن‌ها، دست‌كم به چند روز زمان نیاز دارد. در این شهر می‌توان هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی زیادی را مشاهده كرد كه علاوه بر امكان رزرو و اقامت، هرکدام نیز جزو زیباترین دیدنی‌های اردکان محسوب می‌شوند. برخی از این اقامتگاه‌ها شامل هتل سنتی خالو میرزا، دهکده بوم‌گردی فروردین اردکان، هتل کاروانسرای شاه‌عباسی خرانق، اقامتگاه بوم‌گردی انار عقدا، اقامتگاه بوم‌گردی ماه‌بی‌بی اردکان، اقامتگاه بوم‌گردی شبستان اردکان و... می‌باشد.

در كنار اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌های اردكان نیز گردشگران و مسافران را به سوی خود فرامی‌خوانند و موقعیت خوبی برای یک اقامت دلچسب و خاطره‌انگیز فراهم می‌آورند. برای رزرو هتل در اردکان می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید و هتل دلخواه خود را رزرو نمایید.

اردکان شهر تاریخ و سازه های تاریخی است که بازدید از همه آنها چند روزی وقت می طلبد. این شهر، هتل ها و اقامتگاه های سنّتی زیادی دارد که بسیار مناسب برای اقامت می باشند و خود جزو دیدنی های اردکان به شمار می روند. برخی از این اقامتگاه ها شامل هتل سنتی خالو میرزا ، دهکده بوم گردی فروردین اردکان ، هتل کاروانسرای شاه عباسی خرانق ، اقامتگاه بوم گردی انار عقدا ، اقامتگاه بوم گردی ماه بی بی اردکان ، اقامتگاه بوم گردی شبستان اردکان و ... می شود.

اقامت در اردکان

دیدنیهای اردکان

شهرستان اردکان با قدمت دیرینه خود، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری داخل ایران به شمار می‌رود. از جمله زیباترین جاهای دیدنی اردكان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی، پدیده‌های طبیعی و همچنین زیارتگاه‌ها و دیدنی‌های زرتشتیان می‌باشد كه برخی از آن‌ها عبارتند از: چک‌چک (زیارتگاه پیرسبز)، روستای خرانق، خانه خاتمی (موزه مفاخر)،‌ موزه مردم‌‌شناسی اردکان،‌ مسجدجامع اردکان، خانه تاریخی سنایی اردکان، آسیاب آبی اردکان، پارک ملی سیاه‌کوه، مجموعه گردشگری و اکوکمپ ریگ زرین اردکان و... می‌باشند.

دیدنیهای اردکان

سفر به عقدا قدیمی‌ترین روستای اردکان ؛ دیار خشت و انار

روستای تاریخی عقدا، یکی از بزرگ‌‌ترین و قدیمی‌ترین روستاهای اردکان است که در مسیر راه تهران_بندرعباس قرار دارد. این روستا كه تقریباً از امکانات رفاهی کاملی برخوردار می‌باشد، تاریخچه‌ای كهن و متعلق به دوران پیش از اسلام دارد و قدمت آن نیز به زمان شكل‌گیری شهر میبد برمی‌گردد.

در روستای عقدا می‌توان همچون شهر اردکان، به تماشای زیبایی‌هایی مانند خانه‌‌های ایوان‌دار، بادگیرهای بلندبالا، خیابان‌‌ها و کوچه‌‌های باریک با طاق‌‌های خشتی و سنگفرش‌های زیبا، درختان توت و خرما و انار و... نشست و رقص رنگ‌ها را پیش چشم خود مشاهده كرد. باید گفت طعم انارهای عقدا به‌قدری معروف و دلپذیر است که آن را حتی برتر از انار ساوه می‌دانند.

ازجمله آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری عقدا باید به پیر پارس بانو، مزرعه مهر (مزار شهدخت ساسانی)، قلعه سامه، برج چاه ریگ، چاپارخانه، برج و بارو خواجه نعمت، کاروانسرای حاج ابوالقاسم رشتی، خانه خالو میرزا، مسجدجامع عقدا، مسجد هلاکو، مسجد صلیب، حصار خواجه نصیرالدین طوسی، دروازه عقدا، آب‌انبار حوض صفه، خانه فضلی عقدایی و... اشاره کرد.

باتوجه به این‌كه در این روستا جشن‌های باستانی زرتشتیان و همچنین اعیاد اسلامی، روزهای عزا و مراسم ماه مبارک رمضان برگزار می شود، همواره می‌توان شاهد آداب‌ورسوم متنوع و جالبی بود و از نزدیک با آئین‌های اهالی روستا آشنا شد.

سفر به عقدا قدیمی‌ترین روستای اردکان ؛ دیار خشت و انار

رمضان با طعم شیرینی آلوچه‌ای

اجرای مراسم مذهبی از سنت‌‌های موروثی و دیدنی روستای عقدا می‌باشد و در ماه رمضان، روزه‌های خود را با طعم شیرینی آلوچه‌ای یا نُقل آلوچه‌‌ای افطار می‌کنند. در این ماه، مساجد و مکان‌های برپایی مراسم سنتی را غبارروبی کرده و آماده برگزاری این مراسم می‌شوند.

شیرینی آلوچه‌ای

نخل برداری 27 صفر در عقدای اردکان

مراسم نخل‌برداری هرساله در اربعین حسینی، در تکیه بالا و تکیه پایین عقدا برگزار می‌شود. تعزیه‌خوانی، نخل‌‌گردانی و تعزیه‌گردانی براساس عریضه‌های صفوی ازجمله مراسم معروفی است که در این شهر و روستای توت خرانق اجرا می‌شود و شهرت بسیار زیادی در استان و کشور دارد. در ضمن، تعزیه در توت به صورت طایفه‌‌ای برگزار می‌شود.

نخل برداری 27 صفر در عقدای اردکان

روستای خرانق یزد؛ زادگاه خورشید در سرزمین ایران

روستای خرانق كه با نام زادگاه خورشید نیز شناخته می‌شود، از روستاهای تاریخی و شگفت‌انگیز اردكان و استان یزد به شمار می‌رود كه آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. این روستا با آب‌و هوای معتدل و خشک خود، در ۸۵ کیلومتری‌ شرق‌ اردکان‌ واقع شده و با رودخانه‌ فصلی زیبایش، طبیعتی جالب را پیش روی بازدیدكنندگان قرار می‌دهد.

اگرچه شواهد، حاكی از قدمت 4500 ساله خرانق می‌باشد؛ اما سنگ‌نوشته‌ای نیز در‌ نزدیکی‌ گورستان‌ خرانق یافت شده که‌ قدمت روستا را مربوط به سال‌ 578 هـ.ش بیان می‌کند و همچنین به عبور امام رضا (ع‌) از این‌ روستا اشاره‌ دارد. همچنین باید گفت كه قلعه تاریخی و همچنین منارجنبان خرانق _به‌عنوان رقیب منارجنبان اصفهان و اثری منحصربه‌فرد_، از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستا محسوب می‌شوند.

روستای خرانق یزد

غذاهای محلی اردکان

اردکانی‌ها انواع زیادی آش دارند که اکثر این آش‌ها از غلات، سبزیجات، حبوبات و گوشت تهیه می‌شوند. برخی از غذاهای محلّی اردکان هم می‌توان به خاگینه، یتیمچه اردکانی، قلیه کدو، گشنیز و گوری، گوجه بادمجون، شوربا و ... اشاره کرد.

غذاهای محلی اردکان

سوغات اردکان

امكان ندارد که كسی به اردكان سفر كند و از این شهر، دست خالی برگردد. سوغات اردكان با شهرت ملی و حتی جهانی خود، بخشی از میراث ارزشمند گذشتگان این دیار برای نسل امروز به شمار می‌رود كه در كیفیت و تنوع نظیر ندارد. حلوا ارده از معروف‌ترین سوغات و خوراکی‌های اردکان است که همچنان بدون هیچ‌گونه مواد شیمیایی، به روشی کاملاً سنتی و تاحدی دستی تهیه می‌‌شود و طعم لذیذ آن بسیار دلنشین می‌باشد. ارده، کماج، پسته، ترمه و ظروف مسی نیز از دیگر سوغاتی‌های اردکان هستند که مشتاقان زیادی دارند. درواقع، تولید روغن كنجد و تمامی محصولات وابسته به آن، موجب شده كه اردكان به مركزی برای تهیه باكیفیت‌ترین محصولات این‌چنینی تبدیل شود. همچنین در این شهر می‌توان مانند سایر شهرهای استان یزد، شیرینی‌های معروف یزدی نظیر باقلوا و قطاب را تهیه نمود و به‌عنوان سوغاتی و هدیه همراه خود برد.

سوغات اردکان

اردكان از دیدنی‌ترین شهرستان‌های ایران است كه جلوه‌های باشكوهی از تاریخ، فرهنگ، طبیعت و معماری گذشتگان را پیش روی مهمانان خود قرار می‌دهد و برای آنان سفری به‌یادماندنی را خلق می‌كند. در صورت سفر به این دیار، برای گشت و گذار در شهر تاریخی اردکان می توانید از تور چک چک، میبد و خرانق استفاده کنید و در دل تاریخ قدم بزنید. همچنین با حضور در تور کویر ریگ زرین و همراهی با سایر كویردوستان، امكان بهره‌مندی از زیبایی‌های بی‌شمار كویر را نیز خواهید داشت. 

شما همچنین می‌توانید با شرکت در تور یزد گردی از مکان‌های دیدنی شهر یزد بازدید کنید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi