https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد

تاریخ ثبت : 19 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد
بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد

اردکان؛ شهر علم و صنعت

شهرستان تاریخی اردکان در قلب بیابان مرکزی ایران و استان یزد قرار دارد. نام اردكان از واژه‌های «ارد» به معنی مقدس و «كان» به معنی مكان تشكیل شده است. شهرستان اردکان با وجود طبیعت سحرانگیز و جذابیت‌های فراوانش یکی از نقاط جذاب استان یزد می‌باشد که هرساله بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را عازم این سرزمین می‌نماید. بافت تاریخی این شهر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اردکان به شمار می‌رود؛ بادگیرهای یک‌طرفه، خانه‌هایی تاریخی با دیوارهای بلند، کوچه‌های باریک و  ساباط‌ها، امروزه به جاهای دیدنی اردکان تبدیل شده‌اند. در این نوشته شما را با بهترین جاهای دیدنی اردکان آشنا می‌کنیم:

بافت تاریخی اردکان

چک چک، یادگاری از شاهدخت ساسانی

چک‌چک یا چکچکو، زیارتگاه پیر سبز و پوشیده شده از سنگ مرمر سبز است که هرساله از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ خردادماه، مراسم بزرگداشت صاحب پیر و گردهمایی اجتماعی، دینی و فرهنگی زرتشتیان در دامان طبیعت بکر و محیطی خودمانی برگزار می‌شود. این مراسم به‌منظور بزرگداشت از صاحب پیر که طبق روایت و داستانی نقل شده از زرتشتیان، یکی از شاهدخت‌های دوران موبدشاهی زمان ساسانیان (احتمالاً دختر یزدگرد سوم) به نام نیک بانو خواهر شهربانو همسر امام حسین (ع) می‌باشد، برگزار می‌شود. نیک بانو پس از سقوط مداین به دست اعراب (تازیان)، برای حفظ  پاک‌دامنی خویش به اطراف‌واکناف ایران آواره گردید و به این منطقه پناهنده شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به مطلب چک‌چک اردکان مراجعه کنید.

زیارنگاه چک چک اردکان

روستای خرانق، روستایی که حتما باید دید!

خرانق یعنی زادگاه خورشید، روستایی تاریخی با قدمت ۴۵۰۰ ساله که جای‌جای آن پر شده است از اماکن تاریخی. بافت خشتی روستای خرانق از یک قلعه 4 طبقه با 6 برج نگهبانی و 80 خانه مشرف‌به زمین‌های کشاورزی اطراف تشکیل شده است. این روستا همچنین دارای دالان‌های پیچ‌درپیچ، منارجنبان خشتی۳ طبقه 15 متری، كاروانسرا، پل 40 متری _تنها پل انتقال آب در استان یزد_ و منطقه حفاظت‌شده دره انجیر (محل زندگی حیواناتی نظیر یوزپلنگ، میش، قوچ، گربه وحشی و...) می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم خواندن نوشته روستای خرانق را از دست ندهید.

روستای خرانق اردکان

کمپ ریگ زرین اردکان

کمپ کویری ریگ زرین اردکان نزدیک به پناهگاه حیات‌وحش «در انجیر» و «نی باد» قرار دارد، حیات‌وحشی زیبا و کمیاب که موجوداتی نظیر قوچ، میش، کل، هوبره، کبک، جبیر و گربه شنی را در سایه خود حفظ کرده است. کمپ کویری ریگ زرین اردکان همه‌روزه خدماتی نظیر موارد زیر را انجام می‌دهد؛ موسیقی زنده، سافاری، موتورسواری، شترسواری، سالن سینما، رستوران، سایت تخصصی پرواز، اقامتگاه به‌صورت سوییت و کپر، مزرعه ارگانیک، پیست سوارکاری و پرورش اسب، آشپزخانه برای تهیه پیتزا، چای آتشی، آش شولی یزدی، جوجه‌کباب، کیک یزدی و...

کمپ ریگ زرین اردکان

موزه فرش اردکان

موزه خانه افضلی، خانه‌ای تاریخی و تاجر نشین مربوط به اواخر عهد قاجار و اوایل پهلوی است که سعی دارد تا هنر صنعت فرش و بافندگی را شناسایی، معرفی، مستند نگاری و احیا سازد. در موزه فرش اردکان؛ دست‌بافت‌های زنان و مردان اردکانی و سایر نقاط کشور (مناطق قشقایی شیراز، فرش‌های سبک تبریز، فرش‌های افشار کردستان و...)، کارگاه‌های دوره صفویه، زیلوهای قدیمی و چندی از نقشه‌های فرش اردکان قرار دارد و همچنین بخش‌های مختلفی از چگونگی صنعت قالی‌بافی نیز در سرداب خانه افضلی وجود دارد که مراحلی همچون ایجاد دار قالی، پنبه‌پاک‌کنی، هنر رنگرزی و شیوه بافت فرش توسط استادکاران را به نمایش گذاشته است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر سری به صفحه موزه فرش اردکان بزنید.

خانه افضلی اردکان

بازار چهارسوق اردکان

بازار چهارسوق اردکان، یکی از بزرگ‌ترین چهارسوق‌های خشتی کشور با بیش از 400 سال قدمت می‌باشد که هنر دست معماران دوره صفویه است. بازار چهارسوق اردکان در گذشته، زینت‌بخش شهر و متعلق به زرگرها بوده که اینک تنها دو راسته کوچک با چند بنای اطرافش باقی مانده است.

واژه چارسوق و چارسو یا چارسوی _در لهجه عامیانه_ به محلّی که در 4 طرف آن بازار قرار داشته گفته می‌شده است؛ اما در اینجا کلمه چهارسوق به معنای محل تلاقی دو بازار می‌باشد. در شهر اردکان، بازارهایی مخصوص طبقه تجار و کسبه وجود داشته که دو بازار چهارسوق کوچک و بزرگ مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

 اطلاعات بیشتری را درباره این بازار در صفحه بازار چهارسوق اردکان در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بازار چهارسوق اردکان

روستای عقدا

روستای عقدا از دیگر مکان‌های پرطرفدار اردکان است که از تاریخی به درازای 6000 سال برخوردار است. تاریخ غنی عقدا بناها و آثار تاریخی زیادی را در این روستا برجای گذاشته که همواره اعجاب بینندگان را برمی‌انگیزد که برای نمونه می‌توان از قلعه سامه، برج چاه ریگ، چاپارخانه، مسجد هلاکو نام برد.

روستای عقدا علاوه بر این بناهای جذاب، داستان‌ها و روایت‌های شنیدنی‌ای را در دل دارد که یکی از آن‌ها مربوط به نام‌گذاری این روستاست؛ گفته‌شده این روستا تا حدود قرن 7 به دلیل زرتشتی نشین بودن به گبرگاه معروف بوده، اما خواجه نصیر طوسی مدت‌زمانی را در این شهر می‌ماند و برای آبادانی بیشتر شهر طرح‌هایی را ارائه می‌دهد. پس‌ازآن تنها به کسانی اجازه اقامت در عقدا را می‌داده که به اسلام گرویده باشند، بنابراین بیشتر مردم شهر مسلمان شده و در یک‌شب بسیاری از دختر و پسرهای مسلمان به عقد یکدیگر درآمده و نام شهر به عقدگاه و بعدها به عقدا شهرت می‌یابد.

برای مطالعه بیشتر تاریخ این روستا به مطلب روستای عقدا مراجعه کنید.

بهترین جاهای دیدنی اردکان یزد
بافت تاریخی اردکان

بافت تاریخی استان یزد و قدمت طولانی‌اش شهرتی جهانی دارد، اما اردکان در میان دیگر بافته‌ای تاریخی یزد از گستردگی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. محله‌ها و دیگر بخش‌های این بافت، انسجام و سلامتی خود را به‌خوبی حفظ کرده تا زیبایی و صلابتش را برای آیندگان به نمایش بگذارد.

گشت‌وگذار در این بافت 50 هکتاری و استشمام بوی دوست‌داشتنی کاه‌گل، حس خوشایندی است و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای بینندگانش به ارمغان می‌آورد. در حین قدم زدن، بازار، مسجد، آب‌انبارها، کاروانسرا، محله، دالان و کوچه‌های تنگ متعددی به چشم می‌خورد که هر گوشه‌اش خاطرات زندگی پررونق ساکنانش را زمزمه می‌کند.

بافت تاریخی اردکان

برای دیدن تصاویر و کسب اطلاعات بیشتر درباره این بافت تاریخی پررمزوراز به مطلب بافت تاریخی اردکان مراجعه کنید.

اگر قصد سفر به اردکان و اقامت در این شهر تاریخی را دارید، مطلب هتل های اردکان می‌تواند راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi