https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

طبیعت گردی در یزد

تاریخ ثبت : 09 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  طبیعت گردی در یزد
طبیعت گردی در یزد طبیعت گردی در یزد

طبیعت گردی استان یزد

یكی از بهترین فصل‌های گشت‌وگذار و سفر به مناطق مختلف، فصل پاییز با طبیعت هزاررنگش است كه در برخی نقاط كشور به‌ویژه شهرهای كویری و مركزی ایران، زیبایی و شكوه خود را در كنار آب‌وهوایی دلپذیر و وصف‌نشدنی به نمایش می‌گذارد. طبیعت‌گردی در فصل پاییز، بسیاری از گردشگران علاقه‌مند را به شهرهایی سوق می‌دهد كه در جوار كویرهای وسیع و طلایی قرار گرفته و همچون كوهستان‌ها یا جنگل‌های رنگارنگ پاییزی، گوشه دیگری از جلوه‌های ناب طبیعت را نمایان می‌سازد. درواقع آب‌وهوای پاییزی و خنک كویرهای مركزی ایران در كنار امكانات متنوع كمپ‌های كویری موجب شده كه امروزه، این مناطق و به‌ویژه كویرهای یزد از محبوبیت بالایی در میان گردشگران بهره‌مند شوند و در زمره پرطرفدارترین دیدنی‌های یزد قرار گیرند.

طبیعت گردی استان یزد

کمپ های کویری یزد

یزد، شهر کویر و آسمان پرستاره است. آسمانی که در شب‌های کویر، ستارگانش از پهنه آن بیرون زده و گویی قصد کرده‌اند تا از آسمان به زمین آمده و آن را نورباران کنند. آرامش کویری به‌ویژه در شب‌های پرستاره را به‌جز کویر در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان یافت. الماس‌نشان بودن شب‌های کویر، آسمان ذهن را به کهکشان خیال می‌برد. در اکثر كمپ‌های کویری یزد خدمات و امکاناتی از قبیل شترسواری، موتور چهارچرخ، سافاری، سیب‌زمینی آتیشی (كلوخ)، چای آتیشی، رصد ستارگان، فروشگاه صنایع‌دستی و... ارائه می‌شود.

کمپ کویرنوردی شن و شادن، مجموعه گردشگری و اکوکمپ ریگ زرین اردکان، کمپ کویرنوردی هفت‌سنگ و... نمونه‌ای از کمپ ‌های کویری یزد می‌باشند.

کمپ های کویری یزد

روستاهای گردشگری استان یزد

اگرچه استان یزد اغلب با طبیعت کویری خود شناخته می‌شود؛ اما در این استان می‌توان روستاهای ییلاقی بسیاری را نیز مشاهده كرد كه علاوه‌بر آب‌وهوای دلپذیر و لذت‌بخش، در هر فصلی زیبایی‌های خاصی را به نمایش می‌گذارد و پذیرای مهمانان مختلف از سراسر استان و كشور هستند.

روستاهای گردشگری استان یزد

ده بالا؛ معروفترین منطقه ییلاقی استان یزد

ده‌بالا یکی از پرطرفدارترین روستاهای یزد می‌باشد که در شهرستان سرسبز تفت و نزدیک شیرکوه زیبا واقع شده است. کوهی که برفخانه دائمی را در دل خود حفظ کرده و منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا ساخته است. ده‌بالا در بهار و تابستان، ییلاقی خنک و در پاییز و زمستان عشوه‌گر و زیباست. هرچند خزان دیر به آنجا می‌رسد؛ اما زمستان‌های سرد و پربرفی دارد که برای مردمان کویرنشین بسیار جذاب و تماشایی است.

درباره روستای ده بالا بیشتر بخوانید.

ده بالا معروفترین منطقه ییلاقی استان یزد

روستای طزرجان

یکی دیگر از روستاهای ییلاقی و مناطق خوش آب‌وهوای تفت، روستای طزرجان می‌باشد که در کف درّه‌ای وسیع واقع شده است. کوه برفخانه طزرجان که محل یخچال‌های دائمی در زمان‌های گذشته بوده در این روستا قرار گرفته است. چشمه‌هایی در دامنه کوه برفخانه قرار دارد که باغات، مزارع و روستاها را سیراب کرده و مناظر شگفت‌انگیز و سرسبزی را شکل داده است.

طزرجان

قطرم؛ ماسوله استان یزد

روستای قطرم كه با کوچه‌های تنگ و پیچ‌درپیچ خود شناخته می‌شود، خانه‌هایی زیبا با سقف‌های جالب از شاخه درختان دارد كه به ماسوله یزد شهرت یافته است. درواقع، این روستای خوش آب‌وهوا همچون ماسوله شمال، درون درّه‌ای میان کوه‌‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده واقع شده و جلوه تماشایی و زیبایی یافته است.

با وجود این‌كه قطرم به‌عنوان یک روستای ییلاقی شناخته می‌شود؛ اما در دل خود، جلوه‌هایی از هر چهار فصل سال را به نمایش می‌گذارد. به عبارتی دیگر، در این روستا می‌توان علاوه‌بر درختان مناطق گرمسیری مانند نخل خرما، درختان سردسیری نظیر بادام، گردو و زردآلو را نیز مشاهده كرد. باید گفت كه طبیعت وسیع و متنوع این روستا، همواره نظر گردشگران را در ماه‌های مختلف سال به خود جلب می‌كند؛ اما پاییزهای رنگارنگ قطرم نیز حال و هوای متفاوت و شگفت‌انگیزتری دارد.

قطرم ؛ ماسوله استان یزد

کوه های یزد

کوه‌ها، ستون‌های نگهدارنده زمین هستند كه علاوه‌بر مناطق مرتفع و سردسیری، در بسیاری از دشت‌های كم‌ارتفاع و گرمسیری نیز وجود دارند. در استان یزد هم می‌توان كوه‌های كوچک و بزرگ بسیاری را دید كه برخی از آن‌ها مانند شیركوه یزد با ارتفاع زیاد خود، از منابع اصلی تأمین آب شهرها به شمار می‌روند و برخی دیگر نیز همچون عقابكوه تفت، جلوه‌های متفاوتی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی یزد را به نمایش می‌گذارند.

کوه های یزد

شیرکوه یزد

ارتفاعات شیرکوه كه در جنوب شهر یزد و مرکز ایران واقع شده، باوجود قرارگیری در گروه کوه‌های منفرد ایران، بخشی از رشته کوه مرکزی كشور به شمار می‌رود. شیرکوه یزد، دارای ۳ بخش مختلف می‌باشد كه با نام‌های پیشکوه _شامل نصرآباد، روستای حاجی زینل و حومه_، میانکوه _شامل ده‌بالا و طزرجان و..._ و پشتکوه _بخش بخ و گاریزات_ شناخته می‌شود. این كوهستان مرتفع كه در اغلب ماه‌های سال و به‌ویژه فصل زمستان پوشیده از برف می‌باشد، در زمره قله‌های محبوب كوهنوردان حرفه‌ای برای صعود نیز محسوب می‌شود و با ویژگی‌های زمین‌شناسی خاص خود، نظر دانشمندان و زمین‌شناسان را هم جلب كرده است.

شیرکوه یزد

کوه ارنان مهریز

کوه ارنان مهریز، کوهی منفرد با ارتفاع ۸۴۰ متر در مرکز یزد است. جنس این کوه تاریخی از سنگ‌های رسوبی آهکی و گچی می‌باشد که به شکل یک هرم زیبا سر از زمین برآورده است.

این کوه، تعدادی چشمه و رشته‌قنات‌های کم‌عمق با پوشش گیاهی متنوع دارد. کوه تاریخی ارنان مهریز، سنگ‌نگاره‌های ۱۲ هزار ساله با ۲۷ قطعه سنگ هنری کهنسال متنوع دارد که نگاره‌های آن متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد و عصر آهن می‌باشد.

در صفحه کوه ارنان مهریز بیشتر درباره این کوه زیبا صحبت کرده‌ایم.

کوه ارنان مهریز

پیست اسکی سخوید یزد

پیست اسکی سخوید یزد با قرارگیری در روستای سخوید یا سخود، از مناطق ییلاقی پرطرفدار استان یزد به شمار می‌رود كه در دامنه‌های وسیع و مرتفع شیرکوه قرار دارد. این پیست هرساله با شروع زمستان و بارش برف، به محلی تفریحی برای ورزش‌های زمستانی تبدیل می‌شود و با تفریحاتی نظیر اسکی، برف‌بازی، لیز خوردن از بالای برف‌ها با تیوب و... به میزبانی از علاقه‌مندان می‌پردازد.

باید گفت كه پیست سخوید علاوه‌بر تفریحات متعدد و مناظر زمستانی زیبای خود، فرصت یک دورهمی دلچسب با خوراكی‌های داغ و لذیذی همچون شلغم و لبو را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد.

پیست اسکی سخوید یزد

کوه ریگ مهریز

کوه ریگ مهریز به عنوان یكی از جاذبه‌های خاص این شهرستان، از اماكن محبوب اهالی مهریز و شهرهای اطراف است كه علاوه بر طبیعت زیبای اطراف خود، در زمینه‌های درمانی و پزشكی نیز كاربرد دارد. درواقع، كوه ریگ به تپه‌ای از ماسه‌‌های تمیز و بدون خاک در جوار یكی از کوه‌های بزرگ مهریز گفته می‌شود كه ماسه‌های داغ آن به‌ویژه در فصل تابستان، درد و خستگی پاها را از بین می‌برد و به اعتقاد اهالی منطقه، اثر بسیار خوبی در درمان رماتیسم و دردهای مفصلی دارد.

این مكان زیبا به علت منظره زیبایی كه از كوچه‌پس‌كوچه‌های پُرباغ و پُردرخت مهریز پیش روی بازدیدكنندگان قرار می‌دهد، به نوعی یک تفرجگاه و گردشگاه زیبا نیز محسوب می‌شود كه معمولاً در ساعات پایانی روز، مملو از جمعیت مسافران و اهالی بومی می‌گردد.

کوه ریگ مهریز

غارهای یزد

غارها، حفره‌هایی دیدنی در دل کوه‌های بلند و استوار هستند که روزگاری شاید مأمن جانورانی بوده‌اند.

غارهای یزد

غار نباتی ندوشن یزد؛ عروس غارهای یزد

غار نباتی ندوشن یزد، پدیده‌ای طبیعی و بسیار جالب در ۸۰ کیلومتری روستای تاریخی ندوشن است. این غار، بلورهایی سفید و نباتی دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و به عروس غارهای استان یزد مشهور شده است. باید گفت ادامه یافتن فعالیت‌های «غارزایی» ازقبیل وجود رطوبت داخل غار، ترمیم قندیل‌های شکسته‌شده، چکیدن آب از قندیل‌‌ها و وجود مواد آهکی داخل غار نباتی ندوشن موجب شده كه این حفره بزرگ و شگفت‌انگیز، به عنوان یک غار زنده و فعال شناخته شود. همچنین این غار دارای فضای تالار، چشمه آب زلال، قندیل‌های مخروطی و دهلیزهای متعدد می‌باشد.

غار نباتی ندوشن یزد

چشمه ها و آبشارهای یزد

باوجود كویری بودن استان یزد، شهرستان‌های مختلف آن دارای چشمه‌های كوچک و بزرگ متعددی می‌باشد كه اغلب، به عنوان تفریحگاه‌هایی محبوب در بین اهالی یزد شناخته می‌شود.

چشمه ها و آبشارهای یزد

چشمه و آبشار غربالبیز مهریز

چشمه غربالبیز كه با نام دریاچه غربالبیز هم شهرت دارد، جلوه‌ای زیبا از طبیعت در دل مناطق كویری یزد است كه آب زلال و خنكش در دشت‌های اطراف جاری می‌باشد. باتوجه به وجود حفره‌های متعدد همچون غربال در دامنه کوه و خروج آب از این حفره‌ها، چشمه نیز به غربالبیز معروف شده و منظره جالبی را خلق كرده است.

باید گفت كه باوجود خروج آب چشمه از دل كوه، در درون آن می‌توان ماهی‌های جالبی را مشاهده كرد كه به دلیل دور بودن از نور خورشید، رنگ روشنی دارند و اغلب كور هستند. این ماهی‌ها، در دل زمین و داخل کوه تولیدمثل و رشد می‌کنند و به‌عنوان منبع غذایی پرنده‌های ماهی‌خواری شناخته می‌شوند که در فصل کوچ، از شمال به جنوب می‌آیند.

چشمه و آبشار غربالبیز مهریز

چشمه تامهر تفت

چشمه تامهر تفت در ۶ كیلومتری شهر تفت قرار گرفته و از بهار تا مهر پرآب می‌باشد؛ اما با شروع فصل پاییز، سطح آب آن كاهش یافته یا گاهی کاملاً خشک می‌شود.

تفرجگاه چشمه تامهر تفت با داشتن حداقل اختلاف دمای ۷ درجه با یزد، بهترین مکان نزدیک به یزد است که در ایام گرم تابستان می‌توان به آن پناه برد.

آب این چشمه از غنی‌ترین آب‌های معدنی منطقه به شمار می‌رود و حاصل ذوب برف و یخ كوه می‌باشد.

چشمه تامهر تفت

آبشار دره گاهان یزد؛ تنها آبشار مهم یزد

آبشار دره‌گاهان یزد ارتفاعی بیش از ۲۰ متر دارد و در دامنه شیرکوه تفت قرار گرفته است. آب این آبشار فصلی از باران و ذوب تدریجی برف‌های شیرکوه در فصل بهار و اوایل تابستان تأمین می‌گردد و در ارتفاع بالای ۲۰ متر به شکل آبشار فرو می‌ریزد. منطقه اکوتوریستی دره‌گاهان با داشتن سنگ‌های مناسب صخره‌نوردی، هوای دلپذیر و جاذبه‌های طبیعی داخل درّه، تفرجگاهی زیبا برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران کویر ساخته است.

آبشار دره گاهان یزد

تالاب پساب یزد

تالاب پساب یزد با قرارگیری در میان ماسه‌های روان، طبیعت زیبایی از تلفیق آب و کویر بوجود آورده است.

اطراف این تالاب را نیزارهای زیبا فراگرفته‌اند و این تالاب تماشایی، دریاچه‌ای دیدنی در دل کویر خشک یزد شده است که هر روز بر وسعت آن اضافه می‌شود. قسمت جالب‌تر این دریاچه کوچک، وجود تپه‌های ریگی جزیره‌مانند در وسط تالاب است.

این تالاب، آبشخور حیات‌وحش منطقه و باعث حضور موقت پرندگان عبوری و نیز جذب پرندگان مهاجر زمستانی شده است. تالاب پساب یزد، به تازگی تفرجگاهی جذاب برای کویرگردی گردیده است.

تالاب پساب یزد

سنگ آب های ندوشن؛ پدیده ای تماشایی

یكی دیگر از جاذبه‌های طبیعی جالب یزد، مجموعه‌ای از چشمه‌های املاح‌دار در شهرستان میبد است كه به سنگ ‌آب‌های ندوشن شهرت دارد. آب این چشمه‌ها كه دارای خواص درمانی متعددی نیز می‌باشد، درون حوضچه‌های پلكانی فرومی‌ریزد؛ بدین صورت كه در هر دقیقه به مدت 20 ثانیه جریان می‌یابد و سپس متوقف می‌شود.

خواص درمانی سنگ آب‌های ندوشن در كنار صدای آرامش‌بخش قل‌قل آب و همچنین شكل جالب و پلكانی حوضچه‌ها، موجب شهرت این پدیده طبیعی و همچنین ثبت ملی آن در سال 1394 شده است. از نمونه‌های خارجی این پدیده طبیعی باید به چشمه‌های پاموک کاله ترکیه، بایشوایتای چین، ایوان‌های مطبق سفید و صورتی نیوزیلند، باگنی سان فلیپو ایتالیا، منطقه سنگ زرد ایالت متحده امریکا و هیرو ال آگورا مکزیک اشاره نمود.

طبیعت گردی در یزد

طبیعت‌گردی در یزد می‌تواند مجموعه‌ای از دیدنی‌های كویری، كوهستانی و باغ‌ها را پیش روی گردشگران قرار دهد و در هر فصل از سال، فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان به تفریحات تابستانی و زمستانی فراهم آورد. پس توصیه می‌كنیم كه در اولین فرصت، به دیدن جاذبه‌های طبیعی یزد بیایید و از تماشای آن‌ها ذلت ببرید.

اگر قصد اقامت در یزد و رزرو هتل سنتی در بافت تاریخی شهر یزد را دارید، به بخش هتل های یزد مراجعه کنید.

در هنگام اقامت در شهر جهانی یزد می‌توانید ضمن بهره‌مندی از خدمات گردشگری رادینا، از تور یزد گردی و همچنین تور کویر یزد استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره طبیعت‌گردی در یزد، با پشتیبان آنلاین رادینا تماس بگیرید.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi