https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

یزد کجا بریم؟

تاریخ ثبت : 07 تیر 1397 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  یزد کجا بریم؟
یزد کجا بریم؟ یزد کجا بریم؟

یزد کجا بریم؟

یزد شهر بادگیرها و عروس کویر می‌باشد، شهری تاریخی و تماشایی که لقب نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داده است. یزد اخیراً به‌خاطر قدمت و بافت تاریخی منسجم خود، به‌عنوان اولین شهر ایرانی در فهرست میراث جهانی نیز ثبت گردیده و همین امر موجب شده كه جاهای دیدنی یزد و آثار تاریخی و طبیعی آن، بیش‌ازپیش موردتوجه گردشگران قرار گیرد.

یزد این شهر کهن‌پیشینه، صاحب بلندترین مناره مسجد، بلندترین بادگیر، طولانی ترین قنات، قدیمی ترین ساعت، قدیمی ترین نخل چوبی و ... می باشد و با این آثار و دیگر بناهای تاریخی و کم‌ نظیر خود از جمله مقاصد گردشگری ایران به شمار می رود که هر ساله پذیرای مهمانان و مسافران از سراسر ایران و جهان است.

یزد کجا بریم؟

بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی و سنتی شهر یزد، به نوعی دیدنی‌ترین جای آن است كه جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در دل خود حفظ كرده و نمونه‌ای كوچک از تاریخچه فرهنگی، مذهبی و هنری یزد را به معرض نمایش گذاشته است.

بافت قدیمی یزد كه با دالان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های خشتی زیبایش شناخته می‌شود و در کنار خانه‌های قدیمی و درهای چوبی دیدنی و بوی خوش كاهگل، به نمایش قابی تاریخی از دل قرون‌ گذشته می‌پردازد.

در کنار كوچه‌های ساده و زیبای بافت سنتی یزد، می‌توان از دیدن غرفه‌های شگفت‌انگیز آثار تاریخی و مغازه‌های رنگارنگ صنایع‌دستی نیز به وجد آمد و انواع سوغاتی‌ها و هدیه‌های زیبا مانند ترمه و منسوجات، آثار سفالی و... را خریداری نمود.  

در نوشته بافت تاریخی یزد شما را به دل تاریخ خواهیم برد و خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بافت تاریخی یزد

باید دانست كه برای تماشای بافت تاریخی یزد از نمایی بالاتر، می‌توان به پشت‌بام کافه و رستوران‌هایی مانند كافه هنر رفت و شگفتی‌های كهن یزد را به تماشا نشست؛ چراکه از چنین مكانی، امكان تماشای بادگیرهای دور و نزدیک و گنبد مساجد و بقعه‌های یزد نیز وجود خواهد داشت.

مجموعه‌ امیرچخماق

مجموعه‌ امیرچخماق، مجموعه‌‌ای کهن‌تاریخ متعلق به قرن نهم هجری و دوران حکومتی تیموریان می‌باشد که هر قسمت آن تماشایی است و با شهرت جهانی خود، شناسنامه یزد به شمار می‌رود. این مجموعه‌ تاریخی و زیبا بخش‌‌هایی نظیر میدان، بازار، مسجد، حسینیه، تکیه، آب‌‌انبار، حمام و... دارد که در کنار مسجد جامع یزد، گردشگران بسیاری از سراسر کشور و جهان از آن دیدن می‌کنند.

مجموعه‌ امیرچخماق

باغ دولت آباد

باغ دولت‌آباد یزد به عنوان یكی از باغ‌های جهانی ایران، یادگاری از دوره‌های پیشین و به‌ویژه زمان حكومت افشاریان و زندیان می‌باشد كه با سرسبزی و طراوت خود، به شهر كویری یزد جانی تازه داده است. شگفت‌انگیزترین و معروف‌ترین قسمت این بنای تاریخی، بادگیر مرتفع عمارت آن است که لقب بلندترین بادگیر جهان را دارد و بازتاب تصویر زیبای آن در حوض وسط باغ، جلوه باشكوهی را پدید می‌اورد.

باغ دولت آباد

آب انبار گیو

آب‌انبار رستم گیو یزد به‌عنوان یكی دیگر از بناهای تاریخی و جالب این شهر، در سال ۱۳۲۰ ساخته شده و تأمین‌کننده آب شُرب مردم در قرن‌های گذشته بوده است. این بنای گنبدی با معماری خاص خود، به‌نوعی طرحی از درخت سرو را به نمایش می‌گذارد و از آثار تاریخی متفاوت یزد به شمار می‌رود. باید گفت كه این آب‌انبار زیبا، نامش را از سرمایه‌گذار خود یعنی «رستم گیو» به یادگار گرفته است و با چهار بادگیر تماشایی در اطرافش، به جلوه‌گری می‌پردازد.

آب انبار گیو

زندان اسکندر (مدرسه‌ ضیاییه)

در پشت مسجد جامع یزد، محله‌ قدیمی‌ و زیبای فهادان یزد قرار گرفته که کهن سازه زندان اسکندر یا مدرسه‌ ضیاییه را در خود جای داده است. زندان اسکندر پیشینه ای بیش از ۸ قرن دارد که در معماری منحصر به‌ فرد آن، هیچ گونه کاشی‌کاری به کار نرفته ولی همین سادگی، زیبایی خاصی به آن داده است.

زندان اسکندر ( مدرسه‌ ضیاییه)

جاهای دیدنی اطراف یزد

با گشت‌وگذاری در مناطق اطراف یزد، می‌توان جاذبه‌های گردشگری بسیاری را یافت كه هر یک با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و متفاوت خود، شگفتی‌های بی‌شماری را پیش چشم بازدیدكنندگان قرار می‌دهد. از دیدنی‌های كهن اطراف یزد باید برخی روستاهای تاریخی و چندهزار ساله مانند روستای خرانق را نام برد كه باوجود ادامه داشتن حیات و زندگی در آن‌ها، همچنان آثار تاریخی باشكوه خود را حفظ كرده‌اند.

به‌علاوه، در شهرهای دیدنی میبد و اردكان نیز جاذبه‌های متفاوتی انتظار گردشگران را می‌كشد كه بعضی از آن‌ها شامل یخچال میبد با بنای خاص و تماشایی و همچنین زیارتگاه چک‌چک _از اماكن دیدنی زرتشتیان یزد_ می‌باشد. همچنین اگر به مناطقی مانند شهرستان ابركوه سر بزنید، فرصت بازدید از جاذبه‌های معروفی مانند سرو كهن‌سال و خانه آقازاده ابركوه را نیز خواهید داشت.

برای آشنایی کامل‌تر با جاذبه‌های گردشگری یزد پیشنهاد می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی یزد را مطالعه کنید.

طزرجان

کویر یزد

اولین چیزی که با ذکر نام کویر به ذهن می‌آید، آرامش است، سکوت و شب‌های مخملی پرستاره است. ریگ‌های داغ و نرم است که بسیار وسوسه‌انگیز و آرامش‌بخش می‌باشند. زیبایی‌های کویر کمتر از دریا نیست و تنها مردمان سخت‌کوش کویر قدر آن را می‌دانند.

یزد شهر کویری و مرکزی ایران است که در گوشه‌گوشه آن کویرهای بکر و زیبا دیده می‌شود. در سال‌های اخیر در این کویرها، کمپ‌های کویرنوردی با امکانات خاص کویری نظیر سافاری، شترسواری، موتورسواری، اقامت در کومه‌های خشتی، شب‌نشینی، چای و سیب‌زمینی آتیشی و... احداث شده که گردشگران زیادی را جذب کرده است. برخی از این کمپ‌ها شامل کمپ کویرنوردی شن و شادن بافق، مجموعه گردشگری و اکوکمپ ریگ زرین اردکان، کمپ کویر فهرج، مجتمع گردشگری و توریستی شهر آفتاب (کمپ کویری آفتاب) و... می‌باشد.

برای رفتن به کویر می‌توانید با مراجعه به سایت ما، در تور کویرگردی در یزد ثبت‌نام کنید و با شرکت در آن، از کویر یزد لذت ببرید.

 

کویر یزد

زورخانه

یکی از خاص‌‌ترین تجربه‌‌هایی که می‌توان در یزد کسب کرد، رفتن به زورخانه و تماشای مراسم این ورزش ملی ایران از نزدیک می‌باشد. زورخانه صاحب‌الزمان، زورخانه خواجه خضر، زورخانه تختی و... از نمونه زورخانه‌هایی هستند که در کوچه‌های خشتی یزد هنوز پابرجا مانده‌اند و به خانم‌ها نیز اجازه‌ ورود می‌دهند.

زورخانه

بازار یزد

بازارها، ازجمله مراكز مهم هر شهری به‌ویژه در دوران گذشته بوده‌اند كه علاوه‌بر نقش تجاری و محل دادوستد، به‌عنوان مكانی برای ملاقات مردم و اطلاع یافتن از اخبار روز نیز محسوب می‌شدند. بازار بزرگ یزد با قدمتی از دوران پهلوی، نقش مركز اصلی خریدوفروش در یزد را داشته كه پس از احداث خیابان قیام (خیابان شاه سابق)، به دو قسمت تقسیم شده است. اگرچه بخش‌هایی از این مجموعه نظیر بازار پنجعلی، محمدعلی خان و اُرسی‌دوزها تخریب شده؛ اما همچنان اجناسی مانند طلا، مس، فرش، پارچه، شیرینی‌های یزدی و... در آن به فروش می‌رسد.

بازار یزد

تو یزد چی رو کجا بخوریم؟

با ورود به شهر یزد می‌توان همچون بسیاری از شهرهای دیگر، کافه‌‌ها و رستوران‌های سنتی و مدرن زیادی را دید كه با تنوع غذایی بالای خود به پذیرایی از مهمانان و مسافران می‌پردازند؛ اما چیزی كه بیش‌ازهمه در این شهر تاریخی جلب توجه می‌كند، استفاده از فضای خانه‌های خشتی مرمت‌شده یا حمام‌ها و کاروانسراهای قدیمی برای راه‌اندازی كافه و رستوران می‌باشد. درواقع، این امر نهایت خلاقیت و ذکاوت مردمان یزد را می‌رساند که در عین ایجاد مکانی زیبا برای پذیرایی از مهمانان خود، به زنده نگه‌داشتن این یادگارهای ارزشمند نیز اهمیت می‌دهند. برخی از رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد شامل کافه‌رستوران سنتی فوکا یزد، رستوران شاه مردان یزد، رستوران خانه پدری یزد، کافه‌رستوران تاک یزد و... می‌شوند.

مطلب رستوران‌های سنتی یزد برای انتخاب رستوران مناسب شما را یاری خواهد کرد.

تو یزد چی رو کجا بخوریم؟

کافه عدسی پناهنده

کافه عدسی پناهنده یکی از این کافه‌‌های معروف یزد می‌باشد که در وسط بازار چیت‌ساز خیابان قیام قرار گرفته و خستگی شما را از گشت‌وگذار در بافت و بازار کم می‌کند. صرف عدسی خوشمزه در کافه‌ای که چهل سال به این کار مشغول است بسیار تجربه جالبی می‌باشد و طعمی متفاوت از عدسی‌ را پیش رویتان می‌گذارد.

کافه عدسی پناهنده

رستوران سنتی حمام خان یزد

رستوران سنتی حمام خان یزد در بافت تاریخی خیابان قیام قرار دارد که در سال ۱۳۷۳ به یک رستوران و چایخانه سنتی تبدیل شده است. انواع غذاهای ایرانی نظیر چلوکباب، کشک و بادمجان، چلوماهی، دیزی، کوفته و... همچنین غذاهای محلی شولی، آش سنتی و قیمه یزدی در این مکان طبخ و عرضه می‌شود. دیزی سنگی‌های فوق‌العاده این رستوران نیز زبانزد می‌باشد.

رستوران سنتی حمام خان یزد

تو یزد کجا بمونیم؟!

شهر جهانی یزد اقامتگاه‌های زیادی دارد از هتل‌های چندستاره یزد گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی سنتی که درواقع خانه‌های قدیمی‌ای هستند که به اقامتگاه‌های سنتی زیبا تبدیل شده‌اند. همچنین هاستل‌هایی هم در این شهر وجود دارد که می‌توان در آن، یک تخت را با قیمت مناسب اجاره کرد. اگر هم اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در این شهر امن به راحتی چادر زده و از آسمان و هوای شب کویری لذت ببرید.

تو یزد کجا بمونیم

هتل داد یزد

هتل داد یزد؛ هتلی لوکس و سنتی در بافت تاریخی یزد است. این هتل ۴ ستاره یکی از بهترین هتل‌های یزد و تنها هتل دارنده جایزه مشتری‌مداری studiosus ۲۰۰۹ آلمان می‌باشد. این هتل مجهز به چندین تالار و سالن‌های چندمنظوره، رستورانی با انواع غذاهای سنتی و فرنگی، استخر سرپوشیده، جکوزی، سونا، سالن ماساژ، بخش مبادله ارز و... است که اقامتی رویایی را برای ممهمانان خود به ارمغان می‌آورد.

هتل داد یزد

هتل سنتی کهن کاشانه یزد

هتل سنتی کهن کاشانه یزد ، هتلی ۲ ستاره و به سبک معماری قدیم می‌باشد. این هتل دارای دو بخش کوچک و بزرگ با جاذبه‌های دیدنی نظیر پایاب قنات و پشت‌بامی مشرف به منظره بادگیرهای شهر یزد است که با داشتن حیاطی بزرگ و درختچه‌های گل‌کاغذی زیبا در بهار بسیار دیدنی می‌باشد. برخی دیگر از هتل‌های ۳ ستاره، ۲ ستاره و تک‌ستاره یزد شامل هتل سنتی خوان دوحد یزد، هتل سنتی مظفر یزد، هتل سنتی یزد، هتل ادیب‌الممالک یزد، هتل باغ پهلوان‌پور مهریز و... می‌شوند.

هتل سنتی کهن کاشانه یزد

اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد

 

اقامتگاه بوم‌گردی نارنجستان یزد، خانه‌ای خشتی مربوط به عهد قاجار است که در بافت تاریخی خیابان امام یزد قرار دارد. اتاق‌های این اقامتگاه هرکدام، دارای نام خاصی می‌باشند که براساس فرهنگ و شغل روستانشینی شهر مروست نام‌گذاری شده‌اند و کلاً چیدمان این خانه، تم کشاورزی و محصولاتش را دارد. از دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی یزد می‌توان از اقامتگاه جنگل یزد، اقامتگاه دو سرو تفت، اقامتگاه باباخداداد یزد، اقامتگاه سنتی دوستانه یزد و... نام برد.

اگر قصد رزرو هتل در یزد دارید، می‌توانید از طریق همین سایت، هتل دلخواهتان را رزرو نمایید.

اقامتگاه بوم گردی نارنجستان یزد


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi