https://gotoyazd.com

با ما تماس بگیرید : +98 (35) 3728 3090

رزرو هتل یزد

هتل ارگ جدید یزد

سفر به یزد در نوروز 97

تاریخ ثبت : 27 اسفند 1396 صفحه اصلی  »  وبلاگ  »  سفر به یزد  »  سفر به یزد در نوروز 97
سفر به یزد در نوروز 97 سفر به یزد در نوروز 97

سفر به یزد

شهر جهانی یزد مرکزی‌ترین شهر ایران می‌باشد که به‌واسطه بافت تاریخی زیبای خود، لقب اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی بعد از ونیز ایتالیا را در جهان کسب نموده است. شهری که مردمان قانع و سخت‌کوشش، آب پنهان در دل کویر را با اختراع قنات بیرون کشیده و با خاک نرم کویر درهم‌آمیخته و چه هوشیارانه از باد و آتش سوزان خورشیدی کمک گرفته تا این عناصر چهارگانه لطیف را در فرمول ریاضی ترکیب و مربع خشتی سخت و محکمی را کشف کنند تا آشیانه‌ای سازند برای کسب ساعتی آسایش.

حال پس‌از انباشت ورق‌های تاریخ، این زحمات به بار نشسته و جهانیان نیز به ارزش آن پی برده و بیش‌ازپیش برای تماشای این زیبا تاریخ به شهر جهانی یزد سفر می‌کنند تا هنر و معماری درهم‌آمیخته ایران‌زمین را به نظاره بنشینند و ببینند که در این دنیای مدرنیته هنوز این بوی خاک و خاطره است که حرف اول را در زنده نگه‌داشتن روح آدمی می‌زند.

جای‌جای شهر تاریخی یزد را معماری سنتی، خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری پُر کرده که باعث شده است تا سفر به یزد به یک نمونه کامل ایران‌گردی تبدیل گردد. یزد به لقب‌های مختلف دیگری نیز شُهره است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛ شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر بادگیرها، دارالعباده و دارالعلم و دارالعمل، یزد حسینیه ایران، شهر شیرینی، شهر کار و کاریز و کاه‌گل، شهر دوچرخه‌ها، شهر آتش و آفتاب و... .

سفر به یزد در نوروز 97

بافت تاریخی یزد

یزد است و بافت تاریخی منحصربه‌فردش که بالغ‌بر 2200 هکتار می‌باشد و اساس ثبت جهانی‌شدن شهر خشتی یزد به‌عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست آثار یونسکو بوده است.  

استان یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان یک مثلث طلایی گردشگری و تاریخی ایران را شکل داده که مقصد اول گردشگران خارجی و موجب توسعه استان می‌باشد. اگر در پی دیدن یک شهر جهانی، تاریخی و زنده اسلامی هستید، پیشنهاد ما سفر به یزد و دیدن شکوه تاریخ در دل مرکز ایران است.

مهم‌ترین قسمت بافت تاریخی یزد، از میدان شهید بهشتی یزد شروع و به مجموعه امیرچخماق می‌رسد که در امتداد خیابان امام خمینی و کوچه‌پس‌کوچه‌های دالانی و خشتی آن ادامه می‌یابد تا در آخر به محله فهادان منتهی می‌شود. در اکثر این نقاط، سنگفرش‌های زیر پا، دیوارهای مرمت یافته کاه‌گلی اطراف و طاق‌های ضربی بالای سر، شما را در تونل زمان به اوج فلسفه تاریخ می‌برد به‌گونه‌ای که یادتان می‌رود دقیقاً کجا و چه مرحله‌ای از دوره تاریخی هستید.

گردش تاریخی و سیاحتی در میدان امیرچخماق یزد

اگر به بافت تاریخی یزد قدم گذاشتید، از تماشای مجموعه امیرچخماق شروع کنید به دیدن تکیه قامت برافراشته آن رفته، نخل 160 ساله چوبی، بازار، آب‌انبار، مسجد و میدان امیرچخماق را به نظاره بنشینید تا در حیرت معماری و زیبایی آن فرورفته و علت شهرت این زیبا اثر را با جان‌ودل لمس کنید.

سفر به یزد در نوروز 97

با قدم زدن بر روی سنگفرش‌های شورانگیز کم‌کم به مغازه‌های پارچه‌های زرین یزدی که با بته‌جقه‌های معروف خود دل دنیا را برده است، می‌رسید. ترمه، این صنعت دستی یزدیان نابغه که تابلویی منحصربه‌فرد از گل، نخل، بوته و جرقه آتش می‌باشد. می‌توانید در همین‌جا، یک یا چندی از محصولات آن را بخرید و به‌عنوان سوغات ببرید.

از مغازه‌های ترمه که بیرون بیایید به فالوده شفق یزد و شیرینی حاج خلیفه رهبر می‌رسید جایی که شیرینی‌هایش در دنیا آوازه‌ای به هم زده و بیش از یک قرن است که کام جهانیان را شیرین نموده است.

پس‌ازآن، هم می‌توان مستقیم به راهتان ادامه دهید و مسجد بزرگ ملا اسماعیل، عمارت خانه پدری و تک تک مغازه ها را زیر پا بذارین تا به میدان تاریخی بعثت با آن دروازه های مشابه به تکیه امیرچخماق برسید و در رستوران سنتی حمام خان یزد کمی استراحت کنید و از نوشیدنی‌ها و غذاهای آن میل کنید، هم می‌توان به سمت راست شیرینی‌سرای حاج خلیفه رفته وارد خیابان امام خمینی بشوید که چپ و راست آن، پر از بازار و مساجد و خانه‌های تاریخی است.

رستوران حمام خان

گذر از تاریخ و سنت در خیابان امام و محله فهادان یزد

بازار شاهزاده فاضل یزد که به همراه میدان، مسجد، مدرسه و حمام نزدیکش، مجموعه خان را شکل داده است. بازاری سنتی است که انواع مس، پارچه، پوشاک، لوازم خانه، خشکبار، لوازم‌آرایشی بهداشتی، وسایل کودک و... را در زیر طاق‌های خشتی خود گرد آورده و از هر طرفش که خارج بشوید به کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک و دالانی می‌رسید.

بازار شاهزاده فاضل

این کوچه‌ها، شما را به سمت هتل‌های سنتی ازجمله هتل‌های زنجیره‌ای مهر (هتل موزه فهادان، هتل تاریخی لب خندق یزد، هتل سنتی مهر یزد، هتل آنتیک ملک التجارهتل کهن کاشانه یزد و مجموعه هتل های جاده ابریشم (هتل سنتی شرق، هتل جاده ابریشم یزد و هتل علی بابا یزد) می‌برد که هرکدام دارای رستوران‌های سنتی و تماشایی هستند و این امکان را برایتان فراهم می‌کنند تا بتوانید با خوردن غذایی لذیذ و سنتی یا فرنگی خستگی درکنید و با کمی استراحت به راه خود ادامه بدهید. چون هنوز خیلی جاهای دیگر هست که ندیدید.

هتل کهن کاشانه

با ادامه دادن همان مسیر به زندان اسکندر و خانه هنر یزد، خانه لاری های یزد (موزه اسناد تاریخی یزد) و... می‌رسید.

زندان اسکندر

اگر پاهایتان دیگر یارای دل پر ذوق و شوقتان برای دیدن بقیه هنر و تاریخ یزد نیست می‌توانید با خوردن شولی یزدی در کافه عدسی یزد یا نوشیدنی و غذا در رستوران سنتی ابوالمعالی یزد، جان و نفسی تازه کنید و به هتل برگردید.

رستوران سنتی ابوالمعالی

یا تا هوا روشن است و ساعت بازدید خانه‌های تاریخی به اتمام نرسیده است، به سمت خیابان امام برگردید و از تماشای هتل سنتی والی، خانه اخوان سیگاری، موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده لذت ببرید و همچنین با خوردن فالوده یزدی در فرآورده های کنجدی حاج حسین آب حیات یزد دلتان را خنک کنید.

موزه مردم شناسی حیدر زاده

بعد از سیر و سیاحت در اوایل خیابان امام، قدم‌زنان مستقیم به انتهای خیابان حرکت کنید تا در سمت راستتان مسجد حظیره (روضه محمدیه) را ببینید که قدمت آن به قرن نهم می‌رسد و با کاشی‌های فیروزه‌ای خود، رنگ تاریخ را به جلوه می‌گذارد سپس برج ساعت جامع یزد نمایان می‌شود.

برج ساعت

در سمت چپتان، خیابان سنگفرش زیبای مسجد جامع یزد قرار دارد که با قدم زدن در این خیابان، مغازه‌های ترمه و دوخته‌های سنتی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و تا انتها ادامه دارد. در ادامه مسیر بازدید از خانه امام حسینی یزد و مجموعه وقت الساعت یزد نیز بازدید کنید. اگر خسته یا تشنه شدید، رستوران هتل علی بابا یزد و کافه رستوران سنتی فوکا یزد شما را با انواع غذاها و نوشیدنی‌های خود سرحال می‌کند تا نیروی ادامه مسیر را به دست بیارید.

مسجد جامع یزد

در انتهای این خیابان، مسجدی جامع و عظیم با معماری باشکوه شما را به داخل می‌کشد وسوسه‌ای است برای عکس گرفتن‌های مداوم از جای‌جای این زیبا تاریخ که کتابخانه و موزه وزیری را در دل خود دارد.
پس از تماشای این بنای زیبا در سمت راست خود، کوچه دالانی باریک و خشتی را می‌بینید که شما را به سمت بازار معروف و سنتی بازار غلامعلی سیاه یزد هدایت می‌کند.

کتابخانه و موزه وزیری

تماشای تاریخ در آن سوی مجموعه امیرچخماق یزد

به میدان امیرچخماق برگردید، جایی که قدم زدن در آن و تماشای چندین‌باره آن هرگز تکراری نمی‌شود. از میدان امیرچخماق به‌سوی دیگر خیابان امام و به سمت میدان شهید بهشتی (مجاهدین سابق) بروید. در همان ابتدا و سمت راستتان، بازارچه سنتی نظرتان را جلب می‌کند که قالی یزدی، مس، وسایل سنتی و چند صنایع‌دستی آن را پُر کرده است که اگر همان را ادامه بدهید به بازار و مسجد ملا اسماعیل می‌رسید که چندین قالی فروشی یزدی به همراه ظروف سنتی یزدی در آن جای خوش کرده‌اند.

از بازارچه که به سمت خیابان امام، بیرون بیایید ادامه مغازه‌ها را می‌بینید و در انتهای این خیابان، موزه علوم طبیعی یزد قرار دارد که بازدید آن خالی از لطف نیست. قبل از اینکه به میدان شهید بهشتی برسید، در سمت چپ، کوچه بزرگ وسیعی را می‌بینید که معروف به «کوچه برخوردار» می‌باشد و همیشه به خاطرجمعی از بیمارانی که از دور و نزدیک به پیش پزشکان حاذق یزدی بی‌شمار این محله می‌آیند، شلوغ و پر رفت‌وآمد است.

اگر به میدان مارکار مارکار برگردید، خیابان کاشانی که یکی از خیابان‌های مهم یزد می‌باشد و پر از مغازه‌های لوکس و رنگارنگ است را می‌بینید که در ابتدای آن و نبش خیابان دهم فروردین، پاساژ کویتی ها جای گرفته که با طلاهای 20 عیار پرزرق‌وبرق یزدی خود، هر شخص طلاشناسی را به‌سوی خود روانه می‌کند.

مجموعه امیرچخماق یزد

در اواسط خیابان کاشانی؛ مغازه‌ها و محله آبشاهی یزد، هتل سنتی لیلی و مجنون، کافی شاپ و رستوران باغ دلگشا، رستوران سنتی شاطر عباسی یزد، مجتمع شهاب، موزه آیینه و روشنایی، پارک هفتم تیر، فست‌فودی‌ها و... تمام خواسته‌های شما را برآورده می‌کنند.

موزه آیینه و روشنایی

دیگر اماکن تاریخی و گردشگری یزد

به‌غیراز این محله‌ها و اماکن، شهر جهانی یزد منطقه‌ها و زیبایی‌های دیگری نیز دارد که گرچه به این مفصلی در کنار هم متمرکز نشده‌اند؛ اما در گوشه و کنار یزد، تاریخ و شکوه هنری یزد را حفظ کرده‌اند.

اگر به دنبال انواع بی‌شمار رستوران‌های مدرن ایرانی و خارجی نظیر رستوران سزار، پاساژ آریا و پاساژ صدف، فست‌فودهای لیوان و لاوین و...، سینما تک هستید به منطقه اعیان‌نشین و تقریباً مدرن صفاییه یزد بیایید تا ببینید که چگونه سنت و مدرن در کنار هم جای گرفته‌اند.

پاساژ صدف

دخمه زرتشتیان، آتشکده یزد، موزه تاریخ طبیعی یزد، موزه آب، باغ دولت آباد با بلندترین بادگیر جهان و... از دیگر نمونه‌های تاپ و دیدنی یزد هستند که شما را به تماشای تک‌تک این آثار زیبا دعوت می‌کنیم.


پرسش و پاسخ


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید


جهت ثبت نظر ، ابتدا وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید
ENamad logo-samandehi